Fredagsmys veckans höjdpunkt

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 12:14 CET

När kvällarna blir allt mörkare kurar svenskarna ihop sig i tv-sofforna. Åtta av tio svenskar fredagsmyser en eller flera gånger i månaden och för fyra av tio är fredagsmyset till och med veckans höjdpunkt. Man fredagsmyser för att man vill koppla av och umgås och ser det som ett tillfälle att få vara tillsammans efter en lång vecka. Det visar en undersökning som opinionsinstitutet Synovate gjort på uppdrag av chipstillverkaren OLW.

Undersökningen visar att 43 procent av svenskarna anser att fredagsmyset är veckans höjdpunkt och nära hälften (45 %) brukar byta om till fredagsmyset. En tredjedel (31%) uppger att de gärna sätter på sig mysbyxor och sex procent av kvinnorna menar att de ofta kryper in i pyjamasen direkt. De som klär av sig mest är de 7 procent norrlänningar som gärna fredagsmyser genom att bada bastu.

Ett riktigt fredagsmys börjar vid 6-7 tiden på kvällen i vardagsrummet och kan hålla på hur sent som helst, även om de flesta (79 %) har slutat mysa vid midnatt.

Det viktigaste med fredagsmyset är rätt sällskap. Det tycker nio av tio (87%) svenskar. Och för 70 procent är rätt sällskap lika med egna familjen eller partnern. Fredagsmyset är också förknippat med rätt mat och dryck. Sju av tio (72 %) säger att de brukar äta hemlagad mat till fredagsmyset. Drygt hälften (55%) dricker gärna vin och nästan lika många (50%) brukar knapra på chips, ostbågar, pop-corn eller annat snacks. Dessutom verkar många tjuvstarta med lördagsgodiset redan på fredag. Fyra av tio (40%) svenskar sätter gärna fram en skål med fredagsgodis.

Teven dominerar som underhållning då sex av tio (59 %) uppger att det vanligaste är att de tittar på tv eller film och för var fjärde (24 %) är det vanligaste att man bara sitter och pratar.  Men kvällen är lång och två av tio (21%) uppger att de också brukar hinna med att till exempel spela sällskapsspel och en av tre (27%) säger att de även lyssnar på musik.

Norrlänningar fredagsmyser i bastun

• 8 av 10 norrlänningar (81%) fredagsmyser en eller flera gånger i månaden
  • Drygt 7 av 10 (74%) fredagsmyser med sin familj eller partner
  • Mer än hälften (56%) uppger att det vanligaste är att de tittar på tv eller kollar på film när de fredagsmyser
  • En tredjedel (29%) sitter hellre och pratar än kollar på film/tv under fredagsmyset
  • 7 procent fredagsmyser gärna genom att bada bastu
  • Hälften (51%) byter om och 35 procent sätter gärna på sig mysbyxor medan 6 procent väljer pyjamas direkt.
  • En av tre (33%) brukar också hinna med att lyssna på musik under fredagsmyset.
  • Två av tio (23%) spelar även ett eller annat parti sällskapspel.
  • Och 8 procent norrlänningar hinner också med lite lek under fredagsmyset.

Stockholmare fredagsmyser med familjen

• 8 av 10 stockholmare (81%) fredagsmyser en eller flera gånger i månaden
  • 7 av 10 (68%) fredagsmyser med familjen eller sin partner
  • 6 av 10 (60%) säger att det vanligaste är att de tittar på tv eller kollar på film
  • 2 av 10 (23%) menar att de oftast hellre sitter och pratar än kollar på film/tv
  • Hälften (49%) byter om på fredagskvällen och en tredjedel (33%) av stockholmarna har gärna på sig mysbyxor när de fredagsmyser.
  • Sju av tio (68%) äter hemlagad mat och hälften (51%) gillar snacks till fredagsmyset.
  • Tre av tio (29%) brukar också hinna med att lyssna på musik under fredagsmyset.
  • Två av tio (20%) stockholmare spelar även ett eller annat parti sällskapspel.

Malmöiter myser ofta och äter gärna hemlagat

• 9 av 10 malmöiter (90%) fredagsmyser en eller flera gånger i månaden
  • 6 av 10 (61%) fredagsmyser med familjen eller partner
  • Nästan hälften (47%) tittar på tv eller kollar på film
  • En tredjedel (33%) sitter hellre och pratar än kollar på film/tv
  • Hälften (46%) byter om till andra kläder och en tredjedel (33%) av malmöiterna har gärna mysbyxor på sig under fredagsmyset.
  • Åtta av tio (81%) äter hemlagad mat och nära sex av tio (57%) gillar att ha snacks till fredagsmyset.
  • En av tre (32%) brukar också hinna med att lyssna på musik under fredagsmyset.
  • Två av tio (22%) spelar även ett eller annat parti sällskapspel.
  • Och 8 procent av malmöiterna leker också gärna under fredagsmyset.

Undersökningen genomfördes i juni 2010 och totalt deltog 1 504 svenskar i åldern 16-75 år via Synovates webbpanel.

För mer information vänligen kontakta:
Marcus Thollin, marknadschef OLW, 08-564 618 57, 070-419 77 68, marcus.thollin@olw.se

Om OLW
OLW Sverige AB är marknadsledare på den svenska snacksmarknaden, som idag omsätter nästan 3 miljarder konsumentkronor.

Under varumärket OLW tillverkar, säljer och marknadsför vi snacksprodukter inom segment som nötter, chips, ostsnacks, popcorn och dipmixer. I sortimentet finns marknadens största produkt - cheez doodles. OLW:s huvudkontor med försäljnings- och marknadsavdelning finns i Solna och fabrik i Filipstad. Företaget omsätter drygt 700 miljoner kronor och har ca 225 anställda, varav ca 75 personer inom marknad och försäljning. OLW ingår i Orkla-koncernen, som är den största leverantören av märkesvaror till dagligvaruhandeln i Norden. Göteborgs Kex, Abba Seafood och Procordia Food är systerbolag inom Orkla-koncernen. Sedan 2005 har OLW och Göteborgs Kex ett nära samarbete via gemensam säljkår. Mer info om OLW hittar Du på vår hemsida: www.olw.se