OLW firar 40 år med extra gyllene bågar

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2007 15:17 CET

Extra stora gyllene bågar med extra mycket ostsmak - i lyxförpackning. Ostbågar har blivit svenskarnas absoluta favoritsnack och i år fyller företaget bakom de populära bågarna 40 år. För att fira det lanseras nu Super Cheez Doodles, ostbågar i en ny stor guldfärgad påse. Det är nu 40 år sedan direktör Lundström från Värmland åkte till New York för att hämta inspiration och studera den amerikanska snacksmarknaden. Resan resulterade i att direktören fick en ny amerikansk vän, en av ägarna till företaget Borden Inc, men också att en helt ny produkt hittade till Sverige. Det blev starten på det företag som numera heter OLW och som 1967 lanserade OLW sin allra första produkt - Cheez Doodles, som ännu i dag är företagets storsäljare. Det andas fortfarande mycket 60-tal om den populära bågen. Receptet och utseendet är detsamma som när den kom hit. Lagom till OLW:s 40-års jubileum lanseras nu Super Cheez Doodles Limited edition. - Vi ville fira svenskarnas favoritsnack med något utöver det vanliga. Det blev en extra stor båge med mycket cheddarostsmak förpackad i en sprakande guldpåse, en bling-bling-påse värdig en jubilar, säger Marcus Thollin, marknadschef OLW. Oförändrad sedan 60-talet När OLW lanserade sina Cheez Doodles kom receptet direkt från USA, men svenskarna var inte sena med att ta till sig ostbågen som fortfarande är mycket populär och idag är en av Sveriges mest sålda snacks. Kärt barn har många namn, och så är det även med ostbågar som även kallas ostkrokar i Sverige, cheezies i Storbritannien och ostepop i Norge. Produktfakta Super Cheez Doodles Limited edition kommer att finnas i butiker i hela landet från vecka 7 till vecka 17. Påsen rymmer 275 gram ostbågar och kostar ca 24,90 kronor. Pressbild finns att ladda ner här >> http://www.olw.se/inc/super_cheez_doodl.jpg För mer information kontakta gärna: Åsa Scherling, PR-ansvarig OLW, 0706-08 02 24, asa.scherling@procordiafood.com Marcus Thollin, Marknadschef OLW, 0704-19 77 68