Orkla Confectionery & Snacks Sverige ser över produktionen i Kungälv

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2018 15:00 CET

Orkla Confectionery & Snacks Sverige utreder möjligheten att på sikt flytta kexproduktionen från nuvarande läge i Kungälv. En flytt är dock inte slutgiltigt beslutad och om det blir av så ligger det flera år framåt i tiden.

–Verksamheten i Kungälv är förenad med stora utmaningar där vi har ett begränsat geografiskt område med ett allt mer stadsnära läge. Vatten på ena sidan och bostadsområde på andra sidan gör det svårt för oss att fortsätta utveckla vår verksamhet, och utan att verksamheten blir en belastning för den omgivande stadsmiljön. I vår förstudie har vi tittat på flera olika alternativ och så vitt analysen visar, är det bästa alternativet att flytta produktionen i Kungälv till en ny och modern fabrik utanför Riga, säger Malin Jennerholm, VD på Orkla Confectionery & Snacks Sverige.

Orkla har idag redan kexproduktion i Riga. Att investera i en ny och modern fabrik utanför Riga, utveckla den befintliga kompetensen som finns och koncentrera tillverkningen till en plats skulle innebära en ökad möjlighet att utveckla verksamheten och stärka konkurrenskraften. Om produktionen på sikt flyttar till Riga kommer produktutvecklingen ligga kvar i Sverige.

– Det är viktigt att komma ihåg att detta är en intention och inte ett slutgiltigt beslut. Fackliga förhandlingar inleds nu i vilka analysen kommer att beskrivas. Ett eventuellt beslut fattas när förhandlingarna är avslutade, säger Malin Jennerholm.

Idag arbetar cirka 350 medarbetare på fabriken i Kungälv. Som stor arbetsgivare i kommunen är företagets ambition att ingen ska stå utan jobb om produktionen på sikt flyttar från Kungälv.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige ingår i livsmedelskoncernen Orkla, och är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. Bolaget har 600 medarbetare och en omsättning på över en miljard. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets anläggningar finns i Filipstad, Kungälv och Nöbbelöv. Bolagets portfölj omfattar många av Sveriges mest älskade varumärken.

Det här känns riktigt uselt att ens överväga en flytt till Riga. Finns det ingen stolthet i att vara en svensktillverkad produkt längre?
    Har nyss öppnat en plåtburk med Kung Oskars pepparkakor som visade sig innehålla en kartong med två rör pepparkakor vilka fyllde 2/3 av plåtburkar. Sniket.
    Och så detta med en flytt till Lettland, detta är en dålig dag för Göteborgs kex. Det måste finnas nån tomt runt Göteborg där ni kan fortsätta tillverka era kex.

- Lennart - 2018-01-18 20:19 CET

Ni förlorar eran själ. Vem vill köpa Riga Kex? För ni kan ju inte behålla namnet utan att ha tillverkningen i Göteborgs regionen.

- Christer - 2018-01-19 05:59 CET