Orkla ingår avtal med PepsiCo

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2015 15:11 CEST

Orkla ASA har ingått avtal med PepsiCo Nordic AS om att bli huvudsaklig samarbetspartner i Norden för försäljning av juice, flingor och snacks, från varumärkena Tropicana, Quaker och Lay’s.

Avtalet innebär en utökning av Orklas samarbete med PepsiCo i Norden. Orkla har sedan i januari 2015 haft ansvaret för försäljning av Tropicanas juicer i Sverige och Danmark och sedan i april även i Finland. Det nya avtalet omfattar även Tropicana i Norge, Quaker i Norden och snacks i Sverige, Norge och Finland.

- Vi är mycket glada att PepsiCo har valt Orkla som prioriterad samarbetspartner för försäljning av PepsiCos juicer, flingor och snacks i Norden. För Orkla är distributionsavtalet med PepsiCo ett viktigt steg mot att bli en ledande varumärkeskoncern. Samarbetet med PepsiCo kommer att stärka Orklas närvaro i frukostsegmentet och i kategorin snacks, säger Peter A Ruzicka, koncernchef, Orkla ASA.

PepsiCo har starka marknadspositioner inom juicer, flingor och snacks med populära varumärken som Tropicana, Quaker och Lay’s.

- Norden är en viktig marknad för PepsiCo och offentliggörandet av vårt fördjupade samarbete med Orkla markerar ett betydande steg framåt för vår verksamhet. Sedan vi etablerade verksamhet här för mer än 25 år sedan, har vi successivt stärkt vår position och vi ser idag många tillväxtmöjligheter för våra varumärken. I Orkla har vi hittat en samarbetspartner med liknande värderingar, en kompletterande portfölj och en driven säljorganisation. Tillsammans har vi en gynnsam position för att driva tillväxt i Norden, tillägger Björn Bernemann, VD, PepsiCo Nordics.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige kommer i och med avtalet ta över försäljning av PepsiCos snacks Lay’s och Doritos, medan Orkla Foods tar över försäljningen av Tropicana och Quaker i Sverige.

Avtalet som träder i kraft den 1 januari 2016.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige är marknadsledande kex- och snacksleverantör med många av Sveriges mest älskade varumärken så som OLW, cheez doodles, Göteborgs kex, Ballerina, Singoalla, Brago och Utvalda. Med över 600 medarbetare och anläggningar på fyra orter i Sverige erbjuds produkter med hög kvalitet kombinerat med god smak samt alltid inom räckhåll.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige ingår i den norska börsnoterade Orkla-koncernen. 2013 hade koncernen en omsättning på 33 miljarder norska kronor.