Mer fisk åt folket - Abba lanserar Middagsklart till torsk

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2012 12:37 CEST

73% av svenskarna vill äta mer fisk. Det tog Abba fasta på när man 2011 lanserade produktserien Abba Middagsklart, ett sortiment med färdiga såser, pesto och grytor till lax. I höst utökas Middagsklart-familjen, och nu är det torsken som ska smaksättas.

Försäljningskurvan har pekat stadigt uppåt och sortimentet utsågs hösten 2012 till en av tre finalister i ”Årets produkt”; lanseringen av Abba Middagsklart till lax har blivit en riktig succé. Nu utvecklar Abba konceptet och lanserar en serie Middagsklart-produkter för torsk.

– Torsk är Sveriges näst vanligaste matfisk och oftast tillagas den i ugn. Vi vet också att framför allt barnfamiljer föredrar milda, välbekanta smaker, som passar både liten och stor. Med de insikterna och med vetskapen om att ännu fler svenskar vill äta fisk i vardagen, kändes den här lanseringen som ett givet nästa steg för Abba Middagsklart, säger Karin Pollnow, Produktchef på Abba Seafood.

Abba Middagsklart för ugnsbakad torsk finns i butik från vecka 45 och kommer i tre smaker: Räk- & dillsås, Dillsås, och Vitvinssås.

– Vår förhoppning är att ännu fler ska upptäcka hur gott fisk är, och hur enkelt det är att tillaga, säger Karin Pollnow.

Produktfakta

Abba Middagsklart Räk- & dillsås för ugnsbakad torsk
Abba Middagsklart Dillsås för ugnsbakad torsk
Abba Middagsklart Vitvinssås för ugnsbakad torsk

Nettovikt: 250 g   |   Pris: ca 19,90 kr   |   Lanseras i butik: vecka 45

Abba Seafood AB är Sveriges främsta leverantör av mat från havet. Abba Seafood tillverkar livsmedel bl a under varumärkena Abba, Abba Middagsklart, Kalles, Grebbestads, Ejderns och Svennes. I sortimentet finns bl a sill, ansjovis, matjes, caviar, kaviar, pastejer, fisksåser, fiskbullar, tonfisk, musslor och skaldjur. Produktion sker vid företagets fabriksanläggning i Kungshamn. Abba Seafood AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.