Nu bunkrar de svenska hushållen upp med 3000 ton sill

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 11:30 CEST

Midsommar är här och det innebär att kylskåpen i de svenska hushållen är fyllda med sill av alla dess slag. Under midsommarveckan sätter vi nämligen i oss otroliga 3000 ton sill och matjes.

Midsommarbordets stamgäster utmärker sig med sin enkelhet – sillen, färskpotatisen och gräddfilen är en trio som inte kräver mycket sällskap. Men midsommarbordets favoriter har även fått lite modigare smakvarianter.

– Våra tre mest populära sillsorter är fortfarande de klassiska smakerna – inlagd sill, löksill och senapsill. Men vi märker att våra konsumenter är öppna för nya, spännande smaker. Årets smak från Abba är till exempel Ingefära & Lime. Det är en sill med frisk och syrlig limesmak som har en viss sötma och hetta från ingefära och rosépeppar, berättar Eva Berglie, pressansvarig för marina råvaror på Procordia.

Totalt säljs ungefär 6000 ton sill och 3000 ton matjes om året. Av sillvolymen säljs ungefär 50% under de tre högtiderna jul, påsk och midsommar. Julen är störst, medan påsk och midsommar delar på återstående hälft av högtidsvolymen. Midsommar är matjessillens höjdpunkt. Nu säljs ungefär 80 % av totalvolymen.

En trend på lite längre sikt är att de krämiga varianterna ökar, även om klara varianter fortfarande totalt sett är störst. Det finns vidare skillnader i preferenser beroende på bland annat ålder och geografi. Yngre föredrar till exempel krämigare varianter, och inlagd sill är mest populär i Stockholm, medan man på Västkusten hellre väljer Löksill.

På anläggningen i Kungshamn där all sill tillagas har tempot lugnat ned sig lite, efter att ha gått på högtryck de senaste månaderna. Eva Berglie vill dock passa på att tipsa om att äta sill oftare, även till vardags.

– Sillen är ju en väldigt nyttig fisk och med en uppsjö av spännande varianter är det väldigt lätt att variera sig, avslutar Eva Berglie.

Midsommarreceptet

Sillsallad
4 port)

Ingredienser:
1 burk (400 g) Abba mästarmatjes
4 st kokta ägg
1 knippe rädisor
1 st rödlök
12 kokta färskpotatisar
1 st grönt äpple
1 st skalad gurka, tärnad
1 knippe gräslök, hackad
1 knippe dill, hackad
1 litet huvud ekbladssallad

3 msk olja
1 msk vitvinsvinäger
salt och peppar

Skär ägg, rädisor, lök, potatis och äpple i klyftor. Blanda med matjessill och övriga ingredienser. Blanda samman olja och vinäger. Smaka av med salt och peppar och häll över salladen. Servera med ett gott knäckebröd och en bit lagrad ost.

Eva Berglie, Kommunikationsavdelningen, Procordia.
Tel: 0708-99 19 37, e-post: eva.berglie@procordia.se

Abba Seafood och Procordia är sedan 1 april 2013 ett gemensamt matföretag under namnet Procordia.Vi tillagar mat och dryck med kärlek och omtanke om människor, hav och miljö. Våra varumärken är Abba, Abba Middagsklart, Kalles, Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Kung Gustaf, Fun Light,Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Liva Energi och Paulúns