Nytillskott till Risifrutti®-familjen - nu med nytt innehåll i trekantig förpackning

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2004 13:37 CEST

Nya smaker, ny konsistens och ny förpackning. Procordia Food fortsätter att utveckla sina populära mellanmål från Risifrutti®. Nu lanseras Risifrutti® with Yoghurt – med fibrer, frukt och levande yoghurtkultur i en ny trekantig förpackning. Risifrutti® with Yoghurt finns i två olika smaker – Strawberry Crunch och Tropical Müsli där blandning av ris och yoghurt kompletteras med en krispig crunch med torkade jordgubbar, alternativt en spröd müsli med torkad ananas och papaya. Undersökningar visar att Risifrutti® är svenska folkets stora mellanmålsfavorit och Procordia Food strävar hela tiden efter att utveckla sortimentet. Resultatet har blivit ett alternativ med lägre fetthalt och mer nyttigheter som yoghurtkultur och fibrer. – De nya smakerna har fått mycket höga betyg i våra tester. En annan nyhet är den trekantiga förpackningen som gör att Risifrutti® with Yoghurt tydligt skiljer sig från sina föregångare och konkurrenter, säger Stefan Lindström, marknadschef för Risifrutti®. Fetthalten i Risifrutti® with Yoghurt är endast 2,5 procent i Tropical Müsli och 3,5 procent i Strawberry Crunch. Procordia Food har nyligen även sänkt fetthalten i Risifrutti® Original från 6 till 4 procent. – Vi vet att konsumenterna vill ha goda, nyttiga och bekväma mellanmålsalternativ. Att skapa nya alternativ är vårt sätt att hjälpa konsumenterna att äta god, variationsrik och näringsriktig mat, säger Stefan Lindström. Vi svenskar är dåliga på att äta mellanmål. Bara 30 procent av den vuxna befolkningen äter de rekommenderade 2-3 mellanmålen om dagen, visar en Sifo-undersökning som Procordia Food låtit göra. – För att må bra behöver vi ett jämnt näringsintag och mellanmål är viktigt som energipåfyllare för att vi ska kunna hålla oss pigga en hel dag, säger Stefan Lindström. Risifrutti® with Yoghurt kommer att finnas ute i butikerna från och med vecka 19. Cirkapriset i butik är 8,90 kronor. För mer information Stefan Lindström, marknadschef Risifrutti, 070-368 43 38 Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food, 070-608 00 53 Bilder finns att hämta på www.waymaker.se Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2002 en omsättning på 3,4 miljarder kronor och har 1.500 anställda. Procordia Food tillverkar och marknadsför produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti® och FUN Light. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska koncernen Orkla, noterat på Oslobörsen.