Potatishistoria skrivs i Eslöv

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2010 13:37 CEST

Potatisen i Eslöv har en lång och spännande historia bakom sig. Under de senaste sex åren har Procordia investerat ca femtio miljoner i potatisproduktionen. Nu invigs en ny potatismottagning som gör det möjligt att tvätta och sortera råvara direkt på plats i Eslöv.

Varje år tar Procordia emot ungefär 45 000 ton potatis. Det är mycket potatis som måste tas om hand innan den når våra tallrikar. För sex år sedan investerades 32 miljoner i en ny potatisfabrik. Den 29 september 2010 tas ytterligare ett nytt steg i potatisens historia och en ny potatismottagning invigs. Genom åren har potatisen gått igenom många utvecklingsprocesser och den nya mottagningen är en stor investering.

- Vi fortsätter att utmana oss själva och i det ligger att skapa en kostnadseffektiv produktion samtidigt som produkterna ska hålla riktigt bra kvalité. Vi tror på potatismarknaden, vi har traditioner, kunnande och varumärken som kan utveckla affären ytterligare. Totalt har vi investerat 14 miljoner i den nya mottagningen och anställt fyra nya medarbetare, säger Mikael Aru, VD för Procordia.

Potatisen är en viktig del av Procordia och Felix produktsortiment som skrivit historia i Eslöv under många år. 1952 invigdes Sveriges första och fortfarande enda potatismosfabrik. Odlings- och lagringsteknik har hela tiden utvecklats och förbättrats. Nya potatissorter har utprovats. 1957 startades pommes fritestillverkningen och 1961 lanserades ett nytt potatismospulver.

Potatisproduktionen är också en viktig dela av kretsloppet i Eslöv. Den potatis som blir över värmebehandlas tillsammans med skalrester och blir till djurfoder. Slam och stärkelse från processvattnet går till en biogasanläggning och omvandlas till biogas. Biogasanläggningen ägs av Procordia tillsammans med Eslövs kommun.

Potatis i alla dess former uppskattas av många och Procordia tillverkar både direkt till konsumenter och till restauranger och storhushåll. Svenskarna äter ungefär 65 kilo var på ett år och ungefär hälften av det som äts är just formade potatisprodukter, potatismos, pommes frites och festpotatis. Mycket av detta kommer från Procordia och varumärket Felix.

Kul att veta om vår potatis

• I mitten på 50-talet lanserades potatismos i pulverform.
  • 1957 startades pommes frites-tillverkningen .
  • 1961 lanserades ett nytt potatismospulver.
  • 1980 byggde Procordia en ny potatisfabrik.
  • Svenskarna äter ungefär 65 kilo potatis per person och år.
  • Varje år tar Procordia emot 45 000 ton potatis.
  • Procordia odlar sex olika sorters potatis.
  • 80 % av potatisen som kommer från Procordia är odlad i Skåne, Blekinge och Halland.
  • Våra senaste potatislanseringar är Felix Grill-, Krögar-, Rotfrukts- och Medelhavsblandning samt en stor potatisgratäng.

Hans Johansson, projektledare Procordia
Telefon:  0413 – 65 183, e-post: hans.johansson@procordia.se
Anna-Lotta Ohlén, informatör Procordia
Telefon: 0413 – 58 55 24, e-post: anna-lotta.ohlen@procordia.se

Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2009 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 100 anställda. Procordia Food utvecklar, tillagar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light, Grandiosa, Paulúns och Liva. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.