Procordia Food och BioGaia ingår avtal om Reuteri

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2003 11:36 CEST

BioGaia AB och Procordia Food AB har träffat ett avtal som ger Procordia Food rätten att använda BioGaias patenterade hälsobakterie Lactobacillus Reuteri i vissa typer av livsmedelsprodukter på den nordiska marknaden. -Procordia Foods innovationstakt kommer att intensifieras i framtiden. Vi avser att ta initiativ inom välbefinnande, hälsa och miljö. Dagens samarbetsavtal är ett positivt exempel på ett sådant initiativ tillsammans med en strategisk partner. BioGaia är en mycket seriös aktör inom bioteknik med inriktning mot livsmedel, säger Mikael Aru, Vd Procordia Food. Det är ett naturligt steg för Procordia Food som ledande livsmedelsföretag att ta tillvara moderna livsmedelstrender och utveckla produkter inom hälsosegmentet. Procordia Food kommer att lansera de första Reuteriprodukterna i början av 2004. BioGaias patenterade hälsobakterie Lactobacillus Reuteri är väldokumenterad. Reuteri finns naturligt i mag- och tarmkanalen där den upprättar balansen mellan övriga bakterier i magen. -Vi är mycket stolta över att Procordia Food valt Reuteri som aktiv ingrediens vid utvecklingen av Procordia Foods sortiment och ser fram emot ett långt och fruktsamt samarbete med Procordia Food, säger Peter Rothschild Vd BioGaia AB. För mer information kontakta: Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food 070-608 00 53 Peter Rothschild, Vd BioGaia, 08-555 293 00 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2002 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1.700 anställda. Procordia Food tillverkar och marknadsför produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti® och FUN Light. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska koncernen Orkla, noterat på Oslobörsen. BioGaia bedriver forskning, utveckling och produktion av probiotiska system som bygger hälsa hos människor och djur. Företaget marknadsför och säljer licenser och produkter på en internationell marknad. BioGaiakoncernen består av moderbolaget BioGaia AB och det helägda dotterbolaget BioGaia Biologics Inc, USA. BioGaias aktie är noterad på Stockholmsbörsen. www.biogaia.se