Procordia Food storsatsar på potatis

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2004 11:55 CEST

Procordia Food slår samman sina tre potatisfabriker i Eslöv till en. Drygt 32 miljoner kronor investeras i nybyggnationen. Parallellt relanserar Procordia Food Felix djupfrysta potatissortiment med ny design och nya produkter. Procordia Food ska i fortsättningen tillverka alla typer av potatis i en fabrik istället för i tre olika enheter i Eslöv. Produktionen startar på nytt i september när råvaran som huvudsakligen kommer från skånska bönder, är skördad. - Vi har valt att satsa på potatis. Det sker dels genom att vi samlar all produktion i en fabrik, dels genom att vi satsar mer på festpotatis och mer förädlade produkter, säger Mikael Aru, Vd Procordia Food. Felix är en stor aktör på marknaden för djupfryst potatis, som innefattar allt från kroketter, klyftpotatis och gratänger till potatisbullar och rösti. Felix Festpotatis har idag en stark marknadsandel på 60 %. Felix djupfrysta potatissortiment delas upp på tre områden med en särskiljning av Pommes Frites, Festpotatis och Potatisbullar. Den nya designen speglar denna särskiljning. Nyheterna i potatissortimentet är följande: - Felix lanserar en liten trekantig Rösti. Storleken och formen gör att den blir frasigare och ger ett mer modernt och aptitligt intryck. Denna variant passar också perfekt som ett drinktilltugg eller som en förrätt med t. ex caviar och gräddfil. - Felix Rösti Chili är i samma form och storlek som Klassiska Rösti men kryddade med chili, vilket gör dem smakrika och lite mer spännande. Rösti Chili passar perfekt både till fisk, fågel och kött, men även som ett drinktilltugg eller en spännande förrätt. - Felix Provencalska klyftor – En potatisklyfta med skal som smaksatts med olivolja och provencalska kryddor samt blandats upp med 20 % grillstekta grönsaker som gul och röd paprika, röd lök och squash. I samband med potatissortimentet lanseras också Felix djupfrysta middagssåser, som också tillverkas i Eslöv. Tillverkningen är baserade på så kallad pellets-teknik. Det innebär att man direkt efter tillagning fryser såsen i bitar. Bitarna är enkla att portionera, så att man kan tillaga just det antal portioner man vill ha. När man tagit vad man ska ha, är det bara att återförsluta förpackningen och stoppa tillbaka den i frysen, för att ta fram den vid ett senare tillfälle. Såserna värms enkelt i mikron eller värms i kastrull med samma goda resultat. Felix djupfrysta middagssåser är förpackade i kapsel 250 g (ca 45 bitar), vilket motsvarar tre till fyra portioner. Bearnaisesås – en klassisk bearnaisesås, Barberquesås – en tomatbaserad, lite rökig sås, Skogssvampsås – en svampsås med flera olika sorters svamp och portvin, Skaldjurssås – en skaldjurssås som passar till de flesta fiskrätte, Rödvinssås – en klassisk skysås med rödvin. För mer information kontakta: Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food, 070-608 00 53 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2002 en omsättning på 3,4 miljarder kronor och har 1.500 anställda. Procordia Food tillverkar och marknadsför produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti® och FUN Light. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska koncernen Orkla, noterat på Oslobörsen.