Procordia stödjer uthållig produktion av palmolja

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 08:00 CET

Inom Procordia pågår sedan 2008 ett omfattande arbete med att se över både ingredienser och tillsatser i den mat och dryck företaget tillagar. En av de ingredienser där Procordia planerar förändringar är palmolja. Företaget stödjer uthållig produktion av palmolja genom att köpa certifikat för Green Palm Oil motsvarande den mängd palmolja som används i mat från Procordia.

– Vi strävar efter att våra produkter ska vara så äkta som möjligt och vill därför minska antalet tillsatser till ett minimum. Vi vill också att de ingredienser vi använder ska vara producerade på ett hållbart sätt. Därför ser vi nu över användningen av palmolja, säger Helena Giertz, kommunikationsdirektör på Procordia.

Användningen av palmolja har ifrågasatts av miljöorganisationer som anser att produktionen i många fall leder till skövling av regnskogen. Flera organisationer samarbetar därför i organisationen RSPO (Round Table on Sustainable Palm Oil) för att förbättra framställningsmetoderna. Det finns certifierad Green Palm Oil som lever upp till de krav som RSPO ställer, men tillgången är för närvarande mycket begränsad.

– I väntan på att tillgången på grön palmolja ökar, har vi valt att köpa certifikat där pengarna går till arbete som stödjer och utvecklar den uthålliga produktionen av grön palmolja. Vi har även beslutat att enbart köpa palmolja från företag som är medlemmar i organisationen RSPO, säger Helena Giertz.

Det kontinuerliga arbetet med att se över ingredienser och tillsatser har hittills lett till att Procordia minskat antalet tillsatser betydligt. En ledstjärna för Procordias arbete inom både forskning och utveckling av nya och befintliga produkter är att tillsatser endast ska användas om de verkligen behövs och om de tillför nytta för konsumenten.

Procordia har också beslutat att flera tillsatser och ingredienser inte ska användas alls i produktionen av företagets produkter: smakförstärkare (glutamat), industriellt framställda transfetter, genmodifierade råvaror, bestrålade råvaror och azofärgämnen.

På Procordias webbplats finns mer att läsa om hur företaget ser på tillsatser och den nya produktsöksfunktionen gör det enkelt att överblicka en produkts innehåll.

Välkommen in på www.procordia.se

För
Helena Giertz, personal- och informationsdirektör Procordia, +46 70-608 00 53, helena.giertz@procordia.se
ytterligare information, var vänlig kontakta:

Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2008 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 100 anställda. Procordia tillagar och marknadsför produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light, Pastella, Grandiosa och Liva. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro, Vansbro och Hofors. Procordia Food AB ingår i den norska koncernen Orkla, noterat på Oslobörsen.