Vd-skifte på Procordia: Mikael Aru går vidare inom Orkla, Patrik Andersson ny Vd för Procordia

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 11:00 CEST

Mikael Aru, 59 år, lämnar Procordia efter tio år som Vd för företaget. Han kommer att fortsätta med affärsutveckling inom Orkla. Patrik Andersson, 49 år, tillträder som Vd den 1 januari 2013.

Mikael Aru har varit verksam inom livsmedelsbranschen i 36 år och som Vd i 27. Han har arbetat inom Nestlé, Kraft Foods och Orkla. Till Procordia kom Mikael Aru 2003. Han har framgångsrikt lett företaget under ett decennium. Under hans ledarskap har bolaget utvecklats och stärkt sin position på den svenska livsmedelsmarknaden.

- Jag har arbetat i tio år som Vd för ett fantastiskt bolag med kompetenta och entusiastiska medarbetare.  När nu bolaget går in i en ny strategiperiod, känns det naturligt för mig att möta nya utmaningar.  Jag har informerat styrelsen om att jag inte önskar kvarstå i en operativ roll från det att jag fyller 60 år i april 2013, säger Mikael Aru.

Som ny verkställande direktör från den 1 januari 2013, har Patrik Andersson anställts. Patrik har en gedigen erfarenhet från livsmedelsindustrin genom ledande roller i bolag som Unilever, Wasa/Barilla och senast som koncernchef för Rieber & Son i Bergen.

- Procordia är ett mycket erkänt och konkurrenskraftigt bolag med en stark varumärkesportfölj. Flera av produkterna har i många år haft en naturlig plats i mitt hem. Jag ser mycket fram emot min nya roll som Vd i Procordia och att tillsammans med medarbetarna fortsätta att utveckla företaget . Det är också mycket spännande att komma in i Orkla-koncernen i ett expansivt skede, säger Patrik Andersson.

Procordia tillagar mat och dryck med kärlek och omtanke om människor och miljö. Våra varumärken är Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Fun Light, Den Gamle Fabrik, Liva och Paulúns.