Tre trender för framtidens förpackningar

Tre trender för framtidens förpackningar

För dagligvaror har förpackningen en stor betydelse. Den ska skydda maten eller hygienartikeln, förmedla information och helst även se trevlig ut. Samtidigt är förpackningsfrågan omstridd idag. Orkla, liksom många andra, arbetar hårt för att ständigt utveckla våra förpackningar så att de är så klimatsmata som möjligt, sett till produktens hela livscykel. Det räcker alltså inte med att förpackningen i sig ska vara klimatsmart - den måste också bidra till att göra produkten mer klimatsmart. Här är några spaningar om hur förpackningar kan utvecklas i framtiden.

Biobaserad plast är det nya gröna

Biobaserade plast är plastmaterial som helt eller delvis är tillverkat av förnyelsebar råvara. Det kan till exempel vara majs, socker, potatis eller restprodukter och avfall. Kanske har du till exempel lagt märke till märket "I'm green" på Anammas förpackningar? De består nämligen till stor del av plast från sockerrör. En typ av restprodukt som används till plasttillverkning är till exempel tallolja, som uppstår som en biprodukt i skogsnäringen. Genom att använda biobaserade material kan vi minska mängden fossila resurser som används för att tillverka plast. Men glöm inte att återvinna plasten, oavsett vilket material det är gjort av! Återvunnen plast är fortfarande det allra mest klimatvänliga.

Hej då, big pack!

Förpackningen ska inte bara skydda ett livsmedel och ge det längsta möjliga hållbarhet, den ska också vara precis lagom stor. En nyligen publicerad studie från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, där forskarna tittat på matsvinnet i svenska hushåll, visar att mat som förpackats i storpack ofta slängs. Många hinner helt enkelt inte äta upp allt innan produkten blir dålig. Ett annat problem forskarna lyfter är att

produkter med lång hållbarhet förvandlas till en produkt med kort hållbarhet när de öppnas. En framtidsspaning är alltså att klimatsmarta förpackningar kan innebära mindre, portionsstora, förpackningar.

Det våras för lättviktaren!

Så kallad lättviktsglas och lättviktsplast används allt oftare i förpackningar. Tittar du bland Abbas produkter hittar du båda typerna av förpackningar. Det fina med lättviktsförpackningarna är att de gör att transporterna blir lättare, vilket i sin tur innebär att de leder till mindre utsläpp. En ytterligare bonus är att det blir lättare för dig som ska bära hem dem från butiken.

Detta är bara några av de många spännande saker som händer inom förpackningsområdet just nu. Oavsett vad som slår igenom brett och inte kan du vara säker på att förpackningarna hela tiden blir smartare och mer klimatvänliga.