Forskningsprojekt: Kan torskleverolja förebygga corona?

Forskare vid Oslo universitetssjukhus har indikationer på att torskleverolja kan reducera risken för coronainfektion, men beror det på att torskleverolja förebygger coronainfektion eller är det andra faktorer hos personer som konsumerar torskleverolja som gör att de uppvisar en lägre risk? Nu ska detta undersökas närmare i vad som är en av de största kliniska studierna genom tiderna i Norge.

I höst startar Oslo Universitetssjukhus en studie för att undersöka om torskleverolja har en förebyggande inverkan på coronavirus. Torskleverolja är rik på vitamin D och Omega-3 fettsyror och forskningsprojektet är baserat på resultat från den store norska coronastudien som startades i våras.

Preliminär data från den pågående coronastudien visar att användare av torskleverolja kan ha en minskad risk för att drabbas av corona och en lägre risk för att bli allvarligt sjuk om de drabbas av corona. Dessa resultat går i linje med tidigare forskning på Omega-3 fettsyror, och vitamin D på lungvägsinfektioner och coronainfektion.

- Dock, kan resultaten från den pågående coronastudien inte utesluta att användarna har andra skyddande egenskaper i deras sätt att leva. För att ta reda på om torskleverolja faktiskt ger ett skydd mot corona så behövs en korrekt utformad randomiserad studie, säger Arne Søraas, forskare och läkare vid avdelningen för mikrobiologi vid Oslo universitetssjukhus.

Studien med torskleverolja kommer att inkludera minst 70 000 deltagare, vilket gör den till en av de största studierna någonsin genomförd i Norge. Studien kommer även att vara omfattande enligt internationell standard.

I studien kommer hälften av deltagarna att dagligen inta torskleverolja medan den andra hälften får en placeboprodukt. Deltagarna får inte veta vilken grupp de tillhör. Rekrytering av deltagarna pågår.

- Jag hoppas att många ser detta som en möjlighet att vara en del av en stor kollektiv insats i kampen mot corona. Resultaten kan ge oss värdefulla insikter i hur vi kan förebygga coronainfektion och andra virussjukdomar som säsongsinfluensa och förkylningar, säger Søraas.

I forskningsprojektet kommer Möller’s Tran att användas.

- Vi kontaktades av Oslo universitetssjukhus och såg detta som en möjlighet att bidra och samtidigt få nya insikter om de positiva effekterna av att ta torskleverolja, säger Gunnhild Aarstad, ledare för forskning, utveckling och innovation i Orkla Health.

Fakta om Torskleverolja-studien

• Torskleverolja-studien härstammar från den stora coronastudien som genomförs av Oslo universitetssjukhus.
  • Resultat från coronastudien visar att personer som tagit torskleverolja hade lägre risk att drabbas av coronainfektion. Vidare indikerar observationer från coronastudien att torskleverolja kan förhindra ett allvarligt sjukdomstillstånd om en person drabbas av corona. Dock kan studien inte avgöra om individer som tar torskleverolja har en generellt hälsosammare livsstil som skyddar mot coronainfektion eller om själva torskleveroljan har en skyddande effekt.
  • Torskleverolja-studien, som startar i november och pågår till april 2021, kommer att ge svar på vilken effekt torskleverolja har för att förhindra coronainfektion och andra virussjukdomar som säsongsinfluensa och vanliga förkylningar.
  • Torskleverolja-studien kommer att rekrytera deltagare från både den pågående coronastudien i Norge och helt nya deltagare.
  • I Torskleverolja-studien kommer hälften av de 70 000 deltagarna att dagligen inta torskleverolja medan den andra hälften får en placeboprodukt. Deltagarna får inte veta vilken grupp de tillhör.
  • Personer som deltar i studien får inte regelbundet under det senaste året ha tagit torskleverolja, Omega-3 fiskoljakapslar, vitamin D eller multivitaminer.
  • Torskleverolja innehåller naturligt vitamin D och Omega-3 fettsyror, DHA och EPA.
  • Torskleverolja- studien är delvis finansierad av Orkla Health, vilka äger Möllers Tran torskleverolja och som kommer att användas i studien.

För eventuella frågor om studien kontakta:

Anders Bayer
Spesialrådgiver
Direktørens stab | Kommunikasjon
Oslo universitetssykehus HFwww.oslo-universitetssykehus.noTelefon +47 9280 4166

För eventuella frågor om Orkla kontakta:

Kommunikationsdirektör Orkla Sverige
Telefon +46 730 81 39 33

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.