En av pepparburkarna som utformats i samarbete mellan Orkla och Maskrosbarn.

Göteborgs kex och Maskrosbarn i samarbete för en snällare jul

Det sägs att man blir snällare av pepparkakor, och snällare vuxna är precis vad barn och ungdomar i organisationen Maskrosbarn önskar sig. Inför julen i år har Göteborgs kex bett barn från organisationen designa pepparkaksburkarna. Budskapen från barnen är att sprida kärlek och ta hand om varandra.

– I snitt fem barn i varje skolklass växer upp med föräldrar som har ett missbruk eller psykisk ohälsa. Därför vill vi att alla vuxna ska vara uppmärksamma på om barn i deras närhet behöver hjälp. Särskilt nu inför julen, som borde vara en tid fylld av trygghet och glädje för alla barn och ungdomar, säger Susanne Wibreus, marknadschef på Göteborgs kex.

Maskrosbarn är en barnrättsorganisation som stödjer barn till föräldrar med missbruk, psykisk ohälsa eller som utsätter dem för våld. Detta görs bland annat genom utbildningar, föreläsningar samt stödverksamhet i form av helg- och lovläger, torsdagsmys, internetstöd och personliga coacher.

Orkla Confectionery & Snacks, där Göteborgs kex ingår, har stöttat organisationen Maskrosbarn sedan 2014 och är i dag en av organisationens huvudpartners. I en workshop har barn från organisationen fått berätta vilket budskap de vill skicka till alla vuxna inför julen. De har även hjälpt till att designa burkarna för Göteborgs kex pepparkakor. Resultatet kommer att synas på pepparkaksburkarna under årets julsäsong. På Maskrosbarns hemsida finns också tips på hur man kan agera snällare som vuxen.

– Detta år som präglats av pandemi och isolering har varit extra tufft för barn som redan befinner sig i en utsatt situation hemma. Nu kommer julen som även under normala omständigheter kan vara särskilt tung för dessa barn, eftersom det är en utpräglad familjehögtid. Vi har alla ett ansvar att se barnen omkring oss och den här julen är det kanske viktigare än någonsin , säger Elin Hågeby Caicedo, Generalsekreterare på Maskrosbarn.

För mer information, vänligen kontakta:

Jenny Nordqvist, kommunikationsansvarig på Maskrosbarn, 070-341 54 30, jenny@maskrosbarn.org

Sofie Ek, kommunikationschef Orkla Sverige, 073-923 56 53, sofie.ek@orkla.se

Så blir du en snällare vuxen

Tips från barn och ungdomar kopplade till Maskrosbarn om vilket stöd de vill ha från vuxna.

• Du kan göra skillnad bara genom att vara du, en trygg vuxen som det går att lita på.
  • Var den som vågar fråga hur barnet har det. Och fråga gärna igen.
  • Visa att du finns där och lyssnar, det kan betyda mer än du tror.
  • Fråga barnet vad hen behöver eller vill ha hjälp med, gissa inte!
  • Små saker kan göra stor skillnad, du kanske kan erbjuda skjuts till en träning?
  • Är du orolig att ett barn inte har det bra ska du göra en orosanmälan till socialtjänsten i din kommun. Om du vill kan du vara anonym.

Om Maskrosbarn

Maskrosbarn är en organisation som arbetar med att förbättra levnadsvillkoren för barn till föräldrar med missbruk, psykisk ohälsa eller som utsätter dem för våld. Maskrosbarn anordnar till exempel Torsdagsmys med aktiviteter varje vecka. De erbjuder lokala stöd i Stockholm, Göteborg och Malmö i form av ungdomsgård, stödsamtal, helgläger och personliga coacher samt ett rikstäckande stöd bestående av chatt, kurator online och läger under skolloven.

Om Orkla

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW.