Hela sortimentet från Kalles Kaviar miljömärks

Hela sortimentet från Kalles Kaviar miljömärks

När du numera köper en kaviartub från Kalles kan du räkna med att den är hållbart producerad. Genom att MSC-märka hela sitt sortiment av kaviar vill Orkla Foods Sverige bidra till ett hållbart fiske och göra det lätt för konsumenter att välja rätt.

Redan 2013 MSC-märktes Kalles Kaviar Original. Efter tre års hårt arbete har Orkla Foods Sverige nu lyckats MSC-märka hela sortimentet med åtta olika produkter från Kalles Kaviar.

– MSC-märkningen är viktig för oss för att säkerställa att våra produkter inte bidrar till utfiskning eller skadar vår havsmiljö. Vi vill ta ansvar så att konsumenterna kan känna sig trygga med att våra produkter alltid värnar om miljön, säger Henrik Strömqvist, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Att hela sortimentet är MSC-märkt betyder att alla delar av livsmedelskedjan är certifierade. Det räcker inte att fisken kommer från ett miljömärkt bestånd, om inte beredaren eller båten som fångar fisken är certifierade så går det inte att MSC-märka en produkt.

– Vi är stolta över det samarbete som vi haft med våra leverantörer och underleverantörer för att lyckas genomföra detta. Vårt mål är att alla våra produkter som innehåller fisk och skaldjur ska vara MSC- eller ASC-märkta senast 2020. Det är en tuff uppgift, men en utmaning som vi är redo att anta, fortsätter Henrik Strömqvist.

Varför MSC?

Orkla Foods Sverige väljer MSC-certifiering som miljömärkning eftersom dessa utförs av en oberoende organisation (Marine Stewardship Council), har hög trovärdighet och är väletablerade på både svensk och internationell marknad. Läs mer om MSC på www.msc.org.