Orkla utökar sitt växtbaserade sortiment med vegansk glass

Orkla utökar sitt växtbaserade sortiment med vegansk glass

Den växtbaserade trenden inom mat fortsätter växa. Smaken är en viktig parameter och konsumenter efterlyser nu också en större vegansk variation. I linje med det lanserar Orkla i Sverige Naturli’ glass, en 100 procent växtbaserad glass.

- För att fler ska välja växtbaserad kost måste det bli enklare att göra det valet. Därför tycker vi det är extra roligt att vi nu också kan erbjuda en växtbaserad glass, gjord på havre som bas, säger Josefin Buregård, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Smaken har varit i fokus vid utvecklingen av Naturli’ glass, som nu kommer till den svenska marknaden i tre spännande smaker; lakrits med Panda-lakritsbitar, salt karamell med rostad mandel, och hallon med chokladflingor.Glasserna finns ute i butik nu på City Gross, Matrebellerna och Lidl.

- Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen i Sverige och det effektivaste sättet att minska de utsläppen är att äta mer växtbaserat, säger Sara Paulsson, kommunikationschef på Orkla Sverige.

Naturli’ har funnits på den danska marknaden sedan 1988 och är ett etablerat varumärke i Danmark. Varumärket står för 100 % växtbaserat samt 100 % smak och kvalitet.