2,1 % i hyreshöjning för studenterna

Pressmeddelande  •  2012-05-22 15:10 CEST

Det nya hyresavtalet för studenter som bor i Östersundshems lägenheter är klart. 2,1 % i hyreshöjning är resultatet av förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen Region Norrland, Studentkåren och Östersundshem. I överenskommelsen ingår att nya cykelparkeringar med tak ska byggas under en tvåårsperiod – ett sätt för studenterna att kunna spara pengar, förbättra sin hälsa och göra en insats för miljön.

Från och med den 1 augusti 2012 kommer studenternas hyror att höjas med 50-95 kr/mån. Avtalet gäller för hyror under perioden 2012-08-01 till 2013-07-31.
 -          Det är alltid en grannlaga uppgift att förhandla om studenthyrorna eftersom ett stort underhållsbehov måste ställas mot studenternas begränsade betalningsförmåga. För-handlingarna har dock förts i en konstruktiv anda och vi har tillsammans kommit fram till en rimlig avvägning. Studentkårens förslag om hur vi tillsammans genom att satsa på att utveckla cykelparkeringar kan påverka studentens totalekonomi är ett bra exempel på en lösning som gynnar alla parter, säger Bengt Rådman, vd, Östersundhem AB

-          Det är bra att vi lyckades komma överens om en rimlig hyreshöjning eftersom studenternas budget är begränsad. Det känns också bra att vi tillsammans med Östersundshem kan se till att långsiktigt gynna studenterna genom byggande av cykelparkeringar med tak som kan användas året runt. De kan cykla istället för att köpa busskort, förbättra sin hälsa och samtidigt göra en insats för miljön, det blir tre goda ting, säger Simon Wiktorsson, ordförande, Studentkåren i Östersund.

Bengt Rådman, Vd, Östersundshem
Telefon 063-14 04 12 | Mobil 070-229 31 24