Bostadsgarantin för studenter är uppfylld

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2014 10:33 CEST

Sedan en tid tillbaka kan alla studenter som vill flytta till Östersund dra en lättnadens suck. Nu är bristen på bostäder löst, delvis genom avtalet med Camp Södergren.
- Höstterminen 2014 bjöd på långt fler studenter än prognosen visade, och det är vi glada för. Det betyder att Östersund står sig i konkurrensen som en attraktiv studentstad, säger Östersundshems vd Daniel Kindberg.

Förutom att skapa helt nya studentboenden har det också kommit in fler lägenheter i ordinarie systemet via sena uppsägningar och återbud, liksom via Östersunds camping som upplåter sina semesterlägenheter för studerande. Och trots att den intensiva anstormningen av studerande vid Mittuniversitetet resulterade i febril aktivitet, så är Östersundshem väldigt stolta över att ha löst det angenäma problemet. Många anställda engagerade sig, även de som i normala fall inte arbetar med studentboenden. Initialt med att hjälpa till att hitta tillfälliga boenden, för att sedan jobba fram långsiktiga lösningar.  Östersundshem arrenderar nu Camp Södergren till den sista augusti och har option på att köpa anläggningen i framtiden. Det kan innebära att vi har möjlighet att erbjuda ett fantastiskt tränings- och naturnära boende för studenter som kombinerar en idrottskarriär med högskolestudierna.

-  Att vi har löst bostadsfrågan för den här terminen är bra. Men vi sätter oss inte ner och är nöjda för det. Vi kommer att utvärdera systemet och fundera på hur vi kan möta vårens efterfrågan på ett bättre sätt, säger Daniel Kindberg.

Bostadsgarantin är numera mycket generös, från att tidigare ha begränsats av ett slutdatum den 31 juli, stänger den i år så sent som 1 oktober.  Nästa antagning till Mittuniversitetet är klar vecka 50, och då kan alla som fått sitt antagningsbesked anmäla sig till bostadskön.