Nu är Fagerskrapans skal färdigmonterat

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 15:42 CET

Efter en intensiv höst kan Östersundshem och Skanska konstatera att Östersunds 16 våningar höga landmärke, Fagerskrapan, är färdigmonterad i god tid innan jul.
– Nu är sista betongelementet på plats och allt har rullat på enligt tidplan, säger Göran Göransson, chef teknisk förvaltning, Östersundshem.

I tisdags sattes det sista betongelementet på plats och just nu arbetar Skanska med att få taket helt tätt. Nästa steg blir att rikta fokus inåt, mot resning av innerväggar och sedan mot att dra rör och el samt spackla golv och spackla och måla väggar.
– Parallellt arbetar vi med en ansökan till SGBC, som vi förväntar oss ska ge Fagerskrapan ett miljöcertifikat i silverklass. Det är i sådana fall ett kvitto på att huset håller hög kvalitet vad gäller energiförbrukning, inomhusmiljö och materialval, förklarar Göran Göransson.

Under hösten har Östersundshem även lanserat Fagerskrapans webbplats, där det finns möjlighet att både titta in i lägenheterna och få en känsla för den mäktiga utsikten. På webbplatsen finns det även planlösningar och annan matnyttig information för den som är intresserad av de 56 nya hyreslägenheterna. Titta här: www.fagerskrapan.se

I dagarna ska den norra sidan av Fagerskrapan lysas upp med en julhälsning från Östersundshem och Skanska.
– Det känns lite trevligare med ett bildspel på huset än att sätta upp en vanlig informationsskylt, berättar Katarina Rhensbo, kommunikationsansvarig på Östersundshem.

(SGBC står för Sweden Green Building Council: www.sgbc.se)

Göran Göransson, chef teknisk förvaltning, Östersundshem,
goran.goransson@ostersundshem.se | 063-14 04 15

Katarina Rhensbo, kommunikationsansvarig, Östersundshem
katarina.rhensbo@ostersundshem.se | 063-14 04 37

Östersundshem är ett kommunalägt bostadsbolag med drygt 5100 lägenheter och 250 lokaler/förråd. Utifrån visionen att skapa hemlängtan, erbjuder bolaget hem anpassade till alla människors behov i livets olika skeden. Med visionärt byggande medverkar Östersundshem till att förverkliga regionens tillväxtmål. Bolaget omsätter ungefär 291 miljoner kronor och har ett 40-tal anställda. Bonusboende, vårt seniorkoncept, finns för dig som fyllt 60 år.