Nu gjuts höghusets cirka 350 kubikmeter betongsula

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2013 13:04 CEST

I morgon, tisdag 27 augusti, gjuter Skanska cirka 350 kubikmeter betongsula på platsen där landmärket i kv Valhall ska växa fram. Arbetet startar klockan 06.00 på morgonen och pågår fram till kvällen.
– Den här plattan kräver produktionsplanering och arbetstider långt utöver det vanliga, säger Magnus Bergström, produktionschef på Skanska.

Det är ett uppdrag som kräver en nonstop-insats, från det att den första betongbilen rullar in tidigt på morgonen, till dess att all betong är på plats framåt kvällen. Betongpumpen ska till exempel hela tiden vara bemannad med två maskinförare, vilket kräver skiftgång.

– Det är en stor insats och vi vet inte exakt när arbetet är klart, det beror på hur det fortlöper. Men går det enligt plan kör den sista betongbilen iväg cirka klockan 21.00. Sedan behöver vi några timmar till efterarbete, säger Magnus Bergström, produktionschef på Skanska.

När höghuset är klart för inflyttning i slutet av 2014 kommer det att vara 16 våningar högt och inhysa 56 moderna lägenheter. Utsikten blir storslagen och för att hålla huset i schack krävs ett rejält och gediget grundarbete.
– Till exempel säkerställer vi husets stabilitet med 25 ton armeringsjärn, berättar Magnus Bergström.

Under tisdagens arbete gör Skanskas medarbetare allt de kan för att störa de kringboende så lite som möjligt. Men det kommer att höras ett brummande ljud från betongpumpen och skina från belysningen som används under kvällen.

Mer om höghuset på Valhall:

Bengt Rådman, vd, Östersundshem
bengt.radman@ostersundshem.se | Mobil 070-229 31 24