Nu inleder Östersundshem och HGF hyresförhandlingar för 2017

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2016 09:27 CET

Östersundshem kan under 2016 konstatera att kostnaderna för såväl renhållning som vatten ökat markant. Dessutom finns brister i underhåll av många fastigheter. Därför lägger vi ett något högre bud i hyresgästförhandlingarna inför 2017, jämfört med i fjol.

– Vi planerar att spendera minst 30 miljoner på underhåll nästa år - det rör åtgärder som länge har fått stå tillbaka till förmån för låga hyror. Som hyresvärd måste vi nu ta vårt ansvar och agera, säger Daniel Kindberg, vd för Östersundshem.

Förhandlingar med Hyresgästföreningen inleds nu i november, och Östersundshems bud för 2017 landar på 2, 09 procent. Det skulle innebära en medelhöjning av hyran på ca 100 kronor per månad, räknat på en genomsnittlig lägenhet i beståndet. (67, 3 kvadratmeter, månadshyra 4907 kr.)

De senaste åren har hyreshöjningarna varit förhållandevis låga, under 2016 och 2015 resulterade förhandlingarna i höjningar på blygsamma 0, 55 respektive 0, 9 procent. Dock ser vi att de sammanlagda kostnaderna för drift och skötsel ökar mer än så inför nästa år – det gäller till exempel avgifter för vatten och renhållning, liksom ramavtal för hantverkare och yttre skötsel.

Hyresnivån inom Östersundshems bestånd ligger klart under övriga fastighetsbolag i regionen. Färsk statistik från Fastighetsägarna visar att snitthyran per kvadratmeter hos privata fastighetsägare i Östersunds kommun är 1054 kronor, medan Östersundshems snitt ligger på 875 kronor per kvadratmeter.

– Det är viktigt att människor har råd att bo, men det är också viktigt att vi kan ta hand om våra fastigheter och därmed hyresgästernas hem på ett hållbart sätt. Därför behövs den här höjningen, säger Daniel Kindberg och trycker på de förbättringar som hyresgästerna kan förvänta sig om nivåerna justeras:

– Vi ska förbättra fastigheternas underhåll, något som är mycket efterfrågat bland våra hyresgäster.

Daniel Kindberg, vd Östersundshem

daniel.kindberg@ostersundshem.se

Mobil 070 314 64 07

Östersundshem är ett kommunalägt bostadsbolag med cirka 3600 lägenheter och 250 lokaler. Utifrån visionen att skapa hemlängtan, erbjuder bolaget hem anpassade till alla människors behov i livets olika skeden. Med visionärt byggande medverkar Östersundshem till att förverkliga regionens tillväxtmål. Bolaget omsätter ungefär 360 miljoner kronor och har ett 60-tal anställda.