Östersundshem bygger nytt landmärke

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 08:02 CET

Östersundshems styrelse ger nu klartecken för byggandet av höghuset i kv Valhall.
– Det blir riktigt fina och moderna hyresrätter, med ett attraktivt läge och en fantastisk utsikt. Östersund får ett nytt landmärke, säger Tord Andnor, styrelseordförande, Östersundshem.

Det råder viss brist på moderna centralt belägna lägenheter med hiss i Östersund och med det nya höghuset tillförs 56 nya lägenheter, med hög standard och den bekvämlighet som hyresrätten som boendeform innebär.

– Vår ägare, kommunen, har gett oss uppdraget att tillföra nya lägenheter till marknaden. Nu kan vi glädjande nog konstatera att projektet är ekonomiskt genomförbart, säger Tord Andnor och fortsätter: – Det är lågkonjunktur i byggbranschen, vilket gör det gynnsamt att bygga nu. Dessutom ser vi fördelar med att de nya lägenheterna kan skapa flyttkedjor, det vill säga att höghuset sätter igång en flyttrörelse på bostadsmarknaden.

En flyttkedja i det lilla formatet kan starta med att en villaägare säljer sitt hus och flyttar till höghuset i kv Valhall. Villan får nya boende och det ger i sin tur lediga lägenheter. Flyttkedjor är bra, de frigör eftertraktade boenden, inte minst för ungdomar.

Hyresnivåerna för lägenheterna i höghuset kommer att ligga i linje med andra nyproducerade lägenheter i Östersund. Hyresnivåerna kommer förmodligen att variera beroende på läget i huset.

– Att bygga ett hus med 56 lägenheter är en investering där vi självklart har ett långsiktigt perspektiv. I vår kalkyl har vi räknat med att det kan komma att ta en viss tid innan alla lägenheter är uthyrda säger Bengt Rådman, vd för Östersundshem.

Upphandlingen av entreprenör är klar och det blir Skanska som får uppdraget att bygga det 16 våningar höga huset. Om allt följer planen står höghuset klart i slutet av 2014.

Tord Andnor, styrelseordförande,Östersundshem
tord@andnor.com,