Östersundshem förvärvar Fältjägaren 8 AB av Peab

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 13:01 CEST

Östersundshem fortsätter att satsa offensivt. Nu förvärvar bostadsbolaget Fältjägaren 8 AB av Peab, vilket innebär att Östersundshem tar över mark- och byggrättigheterna för cirka 2 500 nya bostäder i centrala Östersund.
– Vi vill säkerställa en långsiktig produktion av nya bostäder och bidra till kommunens tillväxtmål, säger Daniel Kindberg, vd på Östersundshem.

Östersundshem äger sedan tidigare ett antal mark- och byggrätter och med förvärvet av aktiebolaget Fältjägaren 8 stärker bolaget sin långsiktiga framtidssatsning ytterligare. En av målsättningarna är att bidra till kommunens tillväxtmål om 65 000 invånare år 2020. Östersundshems vd Daniel Kindberg var tidigare vd för Fältjägaren AB och känner stor tillförsikt inför affärens möjligheter.

– Det är ett strategiskt klokt beslut, vilket jag grundar på den kunskap jag har om Fältjägarens mark- och byggrätter och på hur marknadens efterfrågan ser ut. Nya lägenheter i centrala Östersund är väldigt efterfrågat och det här innebär att vi kan fortsätta satsa på det, säger han.

Daniel Kindberg har opinionen med sig. Enligt en undersökning från Mistat i december 2013 är 93 procent av Östersundsborna positivt inställda till att det byggs fler bostäder i Östersund. Hela 63 procent är till och med mycket positiva.

Peab Projektutveckling ska nu renodla sin verksamhet i Östersund och i fortsättningen främst fokusera på kommersiell byggnation.

– Vi vill fortsätta vara med och utveckla Östersund, främst genom satsningar på kommersiella fastigheter. Vi är nöjda att kunna lämna över bostadsbyggandet till Östersundshem, säger Tomas Anderson, vd på Peab Projektutveckling AB.

Östersundshems styrelse fattade beslutet om köpet av Fältjägaren 8 under april.

– Det här är en bra affär för både Östersundshem och kommunens invånare. Vi vill vara en samhällsbyggare och bidra till en kommun som växer, både till storlek och boendekvalitet, säger Tord Andnor, styrelseordförande i Östersundshem.

Daniel Kindberg, vd på Östersundshem
daniel.kindberg@ostersundshem.se
Telefon 063 14 04 12 | Mobil 070-314 64 07

Tomas Anderson, vd på Peab Projektutveckling
tomas.anderson@peab.se
Mobil 070-634 49 94

I förvärvet ingår följande mark- och byggrätter:
Lugnet – Jägargården, Stadsdel Norr: 40 studentboende/förstagångsboende, 48 Seniorboende/ trygghetsboende.

Jägarvallen – 63 detaljplanelagt: radhus, kedjehus och parhus (130-146 kvm) capris 2,7–3,1 miljoner. Intresseanmälningar finns redan.

Tallåsen – ca 400 lägenheter, flerfamiljshus och punkthus (8 våning) hyresrätter/bostadsrätter. Klart för antagande – utställning på kommunen pågår. Här finns i dag ett antal företag som har verksamheter.

Slakteriområdet – ca 250-300 lägenheter. Detaljplan påbörjad – här har vi större möjligheter att påverka. Ganska stora nivåskillnader i marken, vilket är bra för bostadsbyggande. Exklusivt område i Östersund. Ca 40-50 företag har verksamhet i Styckmästaren 2. Styck mästaren 1 avses säljas.

Norra Arenaområdet – 42 hektar område, ca 1 500 lägenheter: radhus och flerbostadshus. Detaljplan är påkallad.

Servicebyggnader byggnad 5 och byggnad 33.