Östersundshem höjer hyran med 2,2 procent från 1 februari

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 14:06 CET

Hyreshöjningen för Östersundshems hyresgäster blir lägre än vad bolaget hade räknat med.
– Det är beklagligt eftersom det innebär att vi får svårare att klara av det nödvändiga och långsiktiga fastighetsunderhållet, säger Bengt Rådman, vd på Östersundshem.

Den hyreshöjning som Östersundshem förordade låg på 4,8 procent, vilket skulle täcka allmänna kostnadshöjningar, det krav på marknadsmässig avkastning som kommunen ställer samt behovet av ett långsiktigt underhållsarbete.

– Tar vi inte ansvar nu får vi betala för det flera gånger om i framtiden, menar Bengt Rådman.

Östersundshem har sedan december förhandlat hyreshöjningsfrågan med Hyresgästföreningen utan att nå en överenskommelse. Ärendet togs därför vidare till Hyresmarknadskommittén som nu har beslutat att hyran ska höjas med 2,2 procent från den 1 februari i år, vilket endast täcker de allmänna kostnadshöjningarna. Hyresgästföreningens bud var 1 procent.

– Jag förstår verkligen att hyresgästerna upplever hyreshöjningar som jobbiga, men de är tyvärr nödvändiga. Vi måste ha ett långsiktigt och ambitiöst underhållsarbete för att kunna garantera en bra hemmiljö för dem som bor hos oss nu och i framtiden. Och våra förhållandevis låga hyresnivåer täcker inte de stora kostnader vi ser för underhållet framåt. Vi behöver nu gå igenom 2013 års budget och ett antal planerade underhållsinsatser kommer tyvärr att få skjutas på framtiden, säger Bengt Rådman.

Bengt Rådman, vd på Östersundshem
Telefon 063 14 04 12 | Mobil 070 229 31 24