Östersundshem satsar på nya hem på Stadsdel Norr

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2014 10:56 CEST

Östersundshem har lämnat in en bygglovsansökan för ett trygghetsboende med 34 lägenheter i kvarteret Lugnet/Jägargården, på Stadsdel Norr. Det finns även långt gånga planer på studentboenden i samma kvarter.
– Vi vill fortsätta bädda för Östersunds tillväxt och skapa trygga och bekväma hem, oavsett var i livet man befinner sig, säger Tord Andnor, styrelseordförande på Östersundshem.

Östersundshem fortsätter att satsa på nyproduktion och närmast väntar ett trygghetsboende på Stadsdel Norr, vid gamla I5. Om bygglovet godkänns sätts spaden i marken innan jul. Då byggs två punkthus som är fem plan höga och som binds samman med en genomgång. Husen rymmer 17 lägenheter vardera, 34 totalt. Boendeformen blir kooperativa hyresrätter, som enklast kan beskrivas som ett mellanting mellan traditionella hyresrätter och bostadsrätter.
– Vi har flera olika målgrupper med många skiftande behov att ta hänsyn till. Våra äldre hyresgäster ska ha möjligheten att bo på sina villkor och därför känns det skönt att planerna på Stadsdel Norr nu blir verklighet. Vi vill kunna erbjuda hem för alla, berättar Tord Andnor.

Östersundshem har även planer på cirka 40 stycken studentlägenheter alternativt ungdomsbostäder i samma kvarter, men det projektet har inte kommit lika långt som trygghetsboendet.
– Vi vet att det finns en stor efterfrågan i Östersund på prisvärda hem för studenter och ungdomar. Vi har stora förhoppningar om att kunna göra verklighet av våra planer inom kort, säger Daniel Kindberg, vd på Östersundshem.

Om trygghetsboende: Det är en boendeform för äldre som är för friska för äldreboende, men som vill ha mer trygghet och social samvaro än vad de kan få i sitt nuvarande hem. Bostäderna ska vara funktionellt utformade och ha gemenskapslokaler för måltider, samvaro, hobby och rekreation samt personal på angivna tider.

Om kooperativa hyresrätter: Hyresgästen hyr sitt hem av en ekonomisk förening, en kooperativ hyresrättsförening. Hyresgästen måste vara medlem i föreningen och betalar en insats som föreningen bestämmer. Vid avflyttning får hyresgästen tillbaka sin insats. Denna upplåtelseform tillåter ingen marknadsspekulation.

Tord Andnor, styrelseordförande, Östersundshem
tord@andnor.com | Mobil 070-683 26 70