Studenternas hyror höjs med 1,9 procent från augusti

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 12:28 CEST

Nu är Hyresgästföreningen Region Norrland, Studentkåren i Östersund och Östersundshem överens om nya hyror för studentlägenheterna. Resultatet av förhandlingarna är en höjning på 1,9 procent från och med 1 augusti i år.
– Nytt är också att vi kommer att erbjuda omöblerade lägenheter till en lägre hyra, berättar Bengt Rådman, vd, Östersundshem.

Hyrorna höjs med mellan 45 och 90 kronor, beroende på den aktuella lägenhetens storlek. Avtalet gäller under perioden 2013-08-01 till 2014-07-31 och i överenskommelsen ingår att se över underhållsbehovet i ett antal fastigheter.
– Det är inte roligt med hyreshöjningar, men jag tycker att det blev en bra kompromiss. Det är också bra att vi går igenom underhållsbehovet i några av fastigheterna, säger Johan Liljeholm, ordförande, Studentkåren i Östersund.

Dessutom ska cirka 200 studentlägenheter successivt hyras ut omöblerade. Möblerna tas bort när nya hyresavtal tecknas.
– Eftersom vi tar bort ett möbeltillägg för dessa lägenheter sänks hyran med 60 kronor i månaden, berättar Bengt Rådman.

I höst ska Östersundshem och Studentkåren genomföra en enkät bland studenterna som bland annat berör frågan om fler studentlägenheter ska hyras ut omöblerade.
– Vi vet att många studenter har med sig egna möbler och placerar våra i förråden, vilket gör det till en onödig och kostsam hantering. Det är därför vi genomför förändringen och samtidigt vill veta om det är klokt att utöka den möjligheten, säger Bengt Rådman, vd, Östersundhem.

Bengt Rådman, vd på Östersundshem
Mobil 070-229 31 24

Johan Liljeholm, Ordförande Studentkåren i Östersund
ordforande@sko.miun.se
Mobil 070-662 17 95

Hasse Dahl, Förhandlingsenheten, Hyresgästföreningen
hasse.dahl@hyresgastforeningen.se
Mobil 076-798 08 64

Östersundshem är ett kommunalägt bostadsbolag med drygt 5100 lägenheter och 250 lokaler/förråd. Utifrån visionen att skapa hemlängtan, erbjuder bolaget hem anpassade till alla människors behov i livets olika skeden. Med visionärt byggande medverkar Östersundshem till att förverkliga regionens tillväxtmål. Bolaget omsätter ungefär 291 miljoner kronor och har 45 anställda. Bonusboende, vårt seniorkoncept, finns för dig som fyllt 60 år.