Unik jakt på maximal energibesparing i Valhall

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2013 08:50 CEST

Det normala värdet för årsenergianvändning i Norrland är 120 till 130 kWh per kvadratmeter. Höghuset i kvarteret Valhall ska ned till 66,3 kWh per kvadratmeter.
– Det är en ovanligt låg siffra, den klart lägsta jag hört talas om i Jämtland, säger Ulf Lindström, projektchef på Skanska.

Så vad innebär det i praktiken? I korthet att Skanska, som är Östersundshems entreprenör, letar energibesparingar i allt de gör i och kring det 16-våningar höga huset på kvarteret Valhall i Östersund.

– Vi tittar på allt. Klimatskalet, värme, ventilation med återvinning, varmvatten, belysning, hiss och mer därtill. Det är ovanligt att energidelen är avgörande i en upphandling, oftast är det priset, men i det här fallet ställde Östersundshem utmanande och intressanta krav, berättar Ulf Lindström, som inte hört talas om något liknande i Jämtland.

– Nej, det kanske är vanligare i större städer, men det här huset blir verkligen unikt i den här regionen. Inte så mycket för utformningen som sådan, utan för energieffektiviteten. Själva byggnaden har miljöklass silver medan vi på energiområdet går ner långt under guldklassvärdet, som är 84,5 kWh per kvadratmeter. Vi ska ner i 66,3 kWH per kvadratmeter, säger Ulf Lindström.

Östersundshems vd Bengt Rådman understryker vikten av att tänka på de klimatbesparingar som satsningar av den här typen ger.

– För oss är det självklart att ta med energiområdet som en parameter när vi bygger nytt och vi vill åstadkomma miljösatsningar långt utöver de lagkrav som finns. Höghuset ska inte bara bli ett landmärke på grund av höjden, det ska även bli känt som en föregångare på energiområdet.

Bengt Rådman, vd, Östersundshem
Mobil 070 229 31 24

Ulf Lindström, projektchef, Skanska
ulf.lindstrom@skanska.se
Mobil 070-392 45 33

Östersundshem är ett kommunalägt bostadsbolag med drygt 5100 lägenheter och 250 lokaler/förråd. Utifrån visionen att skapa hemlängtan, erbjuder bolaget hem anpassade till alla människors behov i livets olika skeden. Med visionärt byggande medverkar Östersundshem till att förverkliga regionens tillväxtmål. Bolaget omsätter ungefär 291 miljoner kronor och har ett 40-tal anställda. Bonusboende, vårt seniorkoncept, finns för dig som fyllt 60 år.