​Ny linjetrafik mellan Oxelösund och Nådendal

För att möta ökad efterfrågan under sommarmånaderna för transporter mellan Sverige-Finland så startar Finnlines Group en ny RoRo-trafik mellan Oxelösund-Nådendal den 11 juli 2017. Den nya länken mellan hamnarna blir inriktad mot rullande last och kompletterar redan existerande Finnlink-linje.

Finnlines kommer att trafikera med fartyget M/V Finnmaster som har en lastkapacitet på 1 800 längdmeter. Frekvensen blir tre-fyra gånger i veckan i vardera riktningen. Trafikstart är den 11 juli.

- Vi är mycket nöjda med att kunna erbjuda marknaden den här ökade servicen och att dessutom stärka vår position som den ledande leverantören av frakttjänster mellan Sverige och Västra Finland säger Antonio Raimo på Finnlines.

Mellan Sverige och Finland går årligen ca 3 Mton gods på färjor med trailer och lastbil, merparten av det godset kommer från, eller ska till, söder om Mälardalen. Linjen innebär stora vinster för miljön då transporter flyttas från landsväg till sjötrafik.

- Linjen som är inriktad mot godstrafik passar bra in i hamnens industriella profil. Det är vår unika infrastruktur som kopplar ihop land och sjöinfrastruktur som gjorde att rederiet valde oss. Vår direktanslutning till E4:an är en nyckelfaktor i projektet, säger Erik Zetterlund, VD för Oxelösunds Hamn.

- Det här är också en helt rätt satsning som flyttar godstrafik från den hårt belastade landinfrastrukturen till sjövägen, något som vi jobbar hårt för i Ostkusthamnar i samverkan. Hamnens regelbundna linjetrafiker ökar i betydelse och omfattar nu flera destinationer i England, Holland, Belgien samt norra och södra Finland säger Erik Zetterlund.