Ostkusthamnar i samverkan bjuder in till seminarium i Almedalen - Sjöfarten är den nya vägen

2030 ska Sveriges fordonsflotta vara fossiloberoende. Fram till 2050 förväntas det nationella transportarbetet att fördubblas. Det är tydligt att vi behöver tänka om för att minska bilköerna och motverka kaoset på järnvägen. Nya lösningar behövs samtidigt som medlen är knappa. Politiker och forskare resonerar om sjöfarten - den nya vägen.

Det är trångt på väg och järnväg. Något behöver göras NU för att Sverige ska kunna hantera det ökande godsflödet samtidigt som miljömålen ska uppnås. Ett medelstort fartyg motsvarar 14 kombitåg. Trots detta har politikerna svårt att rikta blicken mot kusten. Hur ska vi hantera det ökade godsflödet? Vilken roll ska sjöfarten ha i ett framtida transportsystem?

Ostkusthamnar i Samverkan (OHS) är en sammanslutning av elva hamnar längs ostkusten som arbetar för att öka sjöfarten andel av det nationella trans- portarbetet. Som ett led i detta vill OHS undersöka hur sjöfarten kan avlasta landinfrastrukturen. Därför bjuder organisationen in forskare, branschföreträdare och politiker som resonerar kring den framtida transportpolitiken.

Medverkande: Carolina Neurath, ekonomijournalist på SvD, Moderator. Jessica Rosen- crantz (M) vice ordförande i Trafikutskottet, Suzanne Svensson (S) sjöfartpolitisk tales- person för Socialdemokraterna och Per Kågeson fil.dr i miljö- och energisystemanalys resonerar kring sjöfartens betydelse för svensk infrastruktur.

Tid: Måndag 29 juni, 15.00 – 16.00 Plats: Hamngatan 1, trädgården, Visby

Vi bjuder på fika!

Vid frågor, kontakta Rebecka Berntsson Eskilstorp, 070 862 21 86, rebecka.b.eskilstorp@gullers.se

Ostkusthamnar i samverkan (OHS) är en sammanslutning av tio hamnar som verkar för att sjöfarten ska kunna avlasta landinfrastrukturen och på så vis bidra till ett hållbart transportsystem. Initiativet syftar till att uppmärksamma att dagens ensidiga investeringar i transportsystemet är ohållbara - både avseende miljö, kapacitet och konkurresnkraftighet. OHS vill sticka hål på miljömyterna om sjöfarten. Genom att informera och debattera visar OHS hur sjöfarten kan lösa Sveriges transportsystem.

Curt Nilsson, vd Harghamns Hamn AB

Patrik Åman, vd Norrköpings Hamn ochStuveri AB