Ostkusthamnar i samverkan skriver för GP debatt

Ostkusthamnar i samverkan vill låta sjöfarten bidra till att Sverige blir klimatneutralt. Regeringen bör tillsätta en utredning som prövar hur gods kan föras över till klimatvänliga trafikslag med ledig kapacitet.  Detta skriver Ostkusthamnar i samverkan, på Göteborgs-Postens debattsida.

OHS (Ostkusthamnar i samverkan) pekar på att järnvägens trafikstörningar och flaskhalsar kostar näringslivet miljardbelopp varje år. Då järnvägsnätet är konstant överbelastat ges minimalt utrymme för reparationer vilket ökar risken för värre trafikstörningar i framtiden. Överflyttning till landinfrastruktur påskyndas av att utländska lastbilsaktörer bedriver illegal verksamhet i Sverige och kan dumpa sina priser. Det ökade antalet lastbilar på vägarna bidrar dessutom till ökad trängsel och en större risk för olyckor.

Sjöfarten är det transportslag som släpper ut minst koldioxid räknat per ton och kilometer- följt av järnvägen och lastbilstransporterna. Lastbilstransporter släpper ut 40 gånger mer koldioxid än sjöfarten. Trots detta har vi en transportpolitik som subventionerar investering och underhåll av järnväg och väg men avgiftsbelägger sjöfarten.

Den 1 januari sänks gränserna för sjöfartens tillåtna svavelutsläpp och sjöfarten blir ännu mer miljövänlig. Bränslekostnaderna kommer dock att öka eftersom detta kräver dyrare drivmedel. Myndigheten Trafikanalys spår att detta kommer leda till att gods flyttas från sjöfart till landinfrastruktur. Därför är det bråttom med åtgärder för att direktivet inte ska påskynda utvecklingen av alltfler lastbilstransporter.

Sverige behöver en strategi för att öka sjöfarten. För minskad trängsel på väg och järnväg - och för att nå klimatmålen.

Ostkusthamnar i samverkan

Läs hela artikeln på

• Sjöfart, fartyg, hamn

• sjöfart
  • sjöfarten
  • short sea
  • shipping
  • fartyg
  • hamn
  • transport
  • effektivitet
  • kapacitet
  • hållbarhet

Ostkusthamnar i samverkan (OHS) är en sammanslutning av sex hamnar som verkar för att sjöfarten ska kunna avlasta landinfrastrukturen och på så vis bidra till ett hållbart transportsystem. Initiativet syftar till att uppmärksamma att dagens ensidiga investeringar i transportsystemet är ohållbara - både avseende miljö, kapacitet och konkurresnkraftighet. OHS vill sticka hål på miljömyterna om sjöfarten. Genom att informera och debattera visar OHS hur sjöfarten kan lösa Sveriges transportsystem.

Fredrik Svanbom, vd Gävle Hamn AB

Curt Nilsson, vd Hargs Hamn AB