Fotprotesen Meridium ett gigantiskt tekniksprång

Ett gigantiskt tekniksprång

Fotprotesen Meridium backas upp av över 10 års forskning och utveckling, lång teknisk erfarenhet inom området proteser. Tusentals testdagar med intensiva, praktiska och verkliga försök och utprovningar.

Det finns ingen tvekan till resultaten: Meridium fotprotes från Ottobock är ett stort steg framåt i tekniken som här på ett framgångsrikt sätt kombinerar flexibilitet och säkerhet i en enda produkt.

Meridium anpassar sig i realtid, i varje steg, alltefter gånghastighet, steglängd och gångyta - oavsett om ytan är ojämn, eller sluttande eller i trappor. Protesfoten stödjer också mycket komplexa rörelsemönster som baklängesgång eller gående nedför trappor med hela fotens kontaktyta. Detta möjliggörs av fotens unika 4-axelkonstruktion tillsammans med en realtidskontroll av hydrauliken.

Med naturen som modell, är Meridium rörlig både i fotledsområdet och i mellan- och framfotsområdet. Det här medför en hög anpassbarhet och rörlighet för brukaren. På så sätt kan man själv bestämma var man vill gå med fortsatt hög säkerhet och oberoende att tänka på protesfotens kapacitet vid daglig användning.

Kontroll av hydrauliken i realtid

Det här uppnås genom att inbyggda sensorer registrerar oavbrutet rörelser, positioner och ytor. En integrerad mikroprocessor med mycket sofistikerade programvarualgoritmer analyserar situationen och beräknar både flexionsvinkeln och motståndet i realtid i syfte att styra hydrauliken.

Som ett resultat av detta kan Meridium svara på rörelser, förändrade gånghastigheter och markförhållanden inom millisekunder så foten anpassar sig till situationen från det allra första steget. Hydrauliken erbjuder ett totalt rörelseområde 36,5 °.

Med Meridium har Ottobock utvecklat en produkt som uppfyller de allra högsta kraven. Som en perfekt vardagsfot, anpassar den sig till olika situationer i realtid, oavsett om det är shoppingtur i staden eller en promenad i skogen, till stående eller sittande. Det hydrauliska motståndet justeras omedelbart vid hälens kontakt med ytan för en märkbar mjuk och smidig gångeffekt.

Tack vare rörligheten i fotleden har brukaren längre markkontakt med hela fot ytan. Mellanfotsområdet möjliggör en tryckfördelning över en större yta även i framfotsområdet. När foten lämnar marken under promenader, är den fortfarande i dorsalflexläge för att uppnå ytterligare markfrigång i svingfasen. Resultatet är ökad säkerhet och därmed minimeras risken att falla och snubbla.

Ytterligare intressanta funktioner är den helautomatiska hälhöjdsanpassningen från 0 till 5 cm samt avlastningsfunktionen. Foten sänker sig automatiskt till full kontakt med markytan när brukaren sitter ner. Förutom en naturlig hållning så minskar det här även belastningen på benet och ökar därmed komforten i stumpen. Många av Meridiums funktioner kan ställas in av brukaren själv med hjälp av fjärrkontrollen eller Android-app. Meridium är särskilt lämplig för användare med mobilitetsnivå 3.

“Reclaim your life”: Med sina intelligenta proteslösningar hjälper Ottobock personer som har haft en amputation att leva sina liv fritt och självständigt - och alltid i samklang med deras individuella möjligheter.