​Egmont ny delägare i Outnorth

Mediekoncernen Egmont investerar 40 miljoner kronor i Outnorth. Outnorth är Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor och säljer kläder, skor och utrustning för aktiviteter och träning utomhus.

- Med ännu ett väldigt starkt år bakom oss står vi i och med den här investeringen nu bättre rustade än någonsin för framtiden. Det här möjliggör satsningar på både sortiments- och service-nivå så att vi kan inspirera fler att uppleva skandinavisk outdoor, vare sig det handlar om kläder och prylar eller om själva upplevelsen, säger Lars Nykvist, VD på Outnorth.

Egmont är en ledande mediekoncern i Norden med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. De är verksamma inom film, TV, biografer, tidningar, böcker, streamingtjänster, undervisningsmaterial, spelkonsoler och en rad digitala communities, appar och spel.

- Egmont har under de senaste åren investerat i ett antal framgångsrika e-handelsföretag i Norden. Vår målsättning är att investera och utveckla oss till att bli ledande inom e-handel i Norden. Investeringen i Outnorth blir vår sjunde och vi tror att bolaget efter ett imponerande 2016 står starkt i konkurrensen, med en kompetent ledning och kunniga partners i ägarkretsen, säger Torsten Bjerre Rasmussen, VD på Egmont Publishing, som i och med investeringen också tar plats i Outnorths styrelse.

En annan av storägarna i Outnorth är Verdane Capital VII. Man har över 30 års erfarenhet från investeringar i snabbväxande bolag, varav ett stort antal är aktiva inom just e-handel.

- Vi har de senaste åren jobbat långsiktigt med Outnorth i strategin om att bli Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor. Nu lägger vi i nästa växel och satsar ytterligare på att bredda och förbättra både produktutbudet och tjänsterna för att skapa fortsatt tillväxt och bygga ett ännu starkare varumärke, säger Staffan Mörndal på Verdane Capital Advisors.

För mer information kontakta:

Staffan Mörndal, Partner på Verdane Capital Advisors

staffan.morndal@verdanecapital.com eller 070-931 52 35

Lars Nykvist, VD på Outnorth

lars.nykvist@outnorth.com eller 076-836 29 90

Torsten Bjerre Rasmussen, VD på Egmont Publishing

tbr@egmont.com eller +45 2128 3010

Om Outnorth - the best of Scandinavian outdoor
Outnorth är en e-handelsplats baserad i Skandinavien med världen som marknad. Det är ett snabbväxande företag som vill inspirera fler människor till att vistas utomhus och därmed må bra.

Bland de kända varumärkena finns Haglöfs, Fjällräven, Hilleberg, Tierra, Lundhags, Primus, Helly Hansen, Silva, Trangia, Klättermusen, Western Mountaineering, Vibram, Marmot, Salomon, Thermarest, Arcteryx och Gerber.