Verdane mångmiljoninvesterar i Outnorth

I början av maj slogs de två e-handelsplatserna Outnet och Get Out, båda med inriktning på friluftsliv, samman och bildade det gemensamma bolaget Outnorth. I samband med sammanslagningen investerar fonden Verdane Capital VII, sedan tidigare en av huvudägarna, ytterligare 24 miljoner kronor i att utveckla den skandinaviska friluftsbranschen tillsammans med Outnorth genom en riktad nyemission.

- Vi investerar i Outnorths strategi om att erbjuda Europas bästa e-handelsplats med avseende på kundservice, leveranstider och sortiment av friluftsprodukter. Den här investeringen gör att bolaget nu kan lägga i nästa växel och fortsätta gasa, säger Staffan Mörndal på Verdane Capital Advisors.

I samband med nyemissionen tecknar sig också tre styrelsemedlemmar, bland annat äventyraren Ola Skinnarmo, för aktier i bolaget.

Innevarande år kommer Outnorth att omsätta över 100 miljoner SEK.

Stefan Gustafsson, vd Outnorth
E-post: stefan.gustafsson@outnorth.com
Mobil: 0703-49 55 95

Staffan Mörndal, Verdane Capital Advisors
E-post: staffan.morndal@verdanecapital.com

Outnorth är en sammanslagning av Outnet och Get Out.  Sammanslagningen har skapat en av Skandinaviens ledande e-handelsplatser inom friluftsliv. Outnorth finns idag i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Bland de kända varumärkena finns Haglöfs, Fjällräven, Didrikson, Hilleberg, Tierra, Lundhags, Primus, Helly Hansen, Silva, Bergans, Norröna, Trangia, Tretorn, Klättermusen med flera, men även Western Mountaineering, Vibram, Marmot, Salomon, Thermarest, Arcteryx och Gerber med flera.

Mer information finns på www.outnorth.se