Värmlandstrafik kopplar upp nya tåg och bussar

Värmlandstrafiks fyra nya 3-vagnarståg av typen Regina samt fyra nya bussar får alla internetuppkoppling med hjälp av utrustning och tjänster från Oxyfi.

Oxyfi har sedan 2009 hjälpt Värmlandstrafik att sätta upp robusta internetuppkopplingar till tåg och bussar. Värmlandstrafik utökar nu befintlig installation med ytterligare 8 stycken fordon.

Den mobila uppkopplingen ska användas för att ge resenärer internetaccess medan de reser men kan på sikt användas parallellt för andra tillämpningar som t.ex. M2M (Machine-to-Machine).

Projektet innebär att Oxyfi:s modulära plattform oxConnect installeras ombord. I leveransen ingår också programvara som fördelar tillgänglig överföringskapacitet mellan resenärerna enligt ett regelverk som optimerar användarupplevelsen. En viktig del i detta är att i realtid mäta hur stor datavolym som konsumeras. När en användare loggar in ombord visar systemet hur mycket datatrafik som just han/hon har använts hittills och om vissa tröskelvärden nås kan internetaccessen strypas.

Bombardier Västerås utför installationen av oxConnect i de fyra Regina-tågen.

• 3g
  • regina
  • värmlandstrafik
  • internet on-board
  • internet onboard
  • public transport authority
  • pta
  • bombardier transportation
  • wifi
  • oxyfi
  • tåg
  • internet ombord
  • internet
  • buss

Om Oxyfi

Oxyfi utvecklar datakommunikationslösningar för moderna persontransportsystem. Oxyfi erbjuder trådlösa och fasta LAN i tåg, buss, fartyg och terminalbyggnader. Oxyfi erbjuder även webbportal ombord, GPS- och kartlösningar samt system för att distribuera fordonsdata i realtid.

Håkan Larsson, VD Oxyfi AB

hakan@oxyfi.se

Om Värmlandstrafik

Värmlandstrafik ansvarar för all regiontrafik med bussar och tåg i Värmland och sköter tätortstrafiken i Arvika, Säffle och Kristinehamn.

Håkan Larsson

Presskontakt VD 073 037 80 01