Pressmeddelande -

Top Packaging Summit by Packbridge 2012 speglar förpackningarnas betydelse för industrin

Livsmedelsindustrin står inför stora utmaningar

Förra året arrangerade förpackningsnätverket Packbridge med basen i Sverige, Top Packaging Summit by Packbridge 2011, en konferens som blev oerhört lyckad och kanske var den största renodlade förpackningskonferensen i Europa förra året. I år utvecklas konceptet med bland annat internationella delegationer från Asien. Fokus ligger även denna gång på livsmedelsförpackningar. Den livsmedelstillverkande industrin står inför stora utmaningar och dessa påverkar även förpackningsindustrin och förpackningarnas betydelse.

Den konsumentinriktade europeiska industrin har aldrig stått inför sådana utmaningar som man gör just nu. Den ekonomiska osäkerheten skakar eurozonen, samtidigt som kraven från konsumenterna blir allt större. Miljöfrågor och hållbarhet är exempel på områden som ligger högt på agendan. Vårt närmast omättliga sug efter, och krav på, nyheter är ett annat område och samtidigt ska det vara bekvämt, gå snabbt och smidigt och det ska vara säkert.

Den livsmedelstillverkande industrin är ett tydligt exempel på en industri som jobbar med alla de här frågorna, och eftersom upp emot 70 procent av alla förpackningar som tillverkas används i livsmedelsindustrin, är det naturliga frågor att hantera även för förpackningsindustrin. Konsumenternas krav på snygga, säkra, smarta och bekväma förpackningar ger kontinuerliga utmaningar, samtidigt som säkerheten ska vara garanterad.

En del av dessa frågor, men långt ifrån alla, var uppe på agendan på konferensen Top Packaging Summit by Packbridge 2011 som arrangerades i Malmö i Sverige. En lång rad globala varumärkesägare fanns på scenen och över 220 personer från mer än 130 företag och organisationer från mer än ett dussin länder tog del av budskapen.

Årets Top Packaging Summit by Packbridge

Årets Top Packaging Summit by Packbridge, som arrangeras den 17 och 18 oktober i Lund i södra Sverige har en intressant talarlista med representanter från Amcor, IGD, IKEA, Rexam, Tetra Pak, Printpack, Unilever för att bara nämna några. Till konferensen kommer delegationer från China Packaging Federation, CJ CheilJedang, Sydkoreas ledande livsmedelstillverkare och Foodpolis, en gigantisk utvecklingssatsning på livsmedel och förpackningar. Samtliga ger presentationer på konferensen. Vi får också besökare från Brasilien, Indien och Japan. Den 17 oktober kommer delegationerna att delta i en paneldebatt.

Årets tema är Packaging Beyond Recession och föredragshållarna kommer att ge sin bild av hur framtiden ser ut ur ett förpackningsperspektiv. Under konferensen kommer frågor kring trender, material och finansiella cykler att diskuteras. Några exempel är “The rise of store brands” and “The increased use of packaging to position your brand”, “What are the consumers expecting from packaging?”, “Is the future still in plastics?” and “How packaging innovation is affected by financial cycles.”

Some highlights from the conference

Linda Björk from the design agency Amore is passionate about bringing together Strategic thought and Creative expression. She is going to talk about using communication skills to sidestep the effects from a recession.

-           In my presentation I am going to zoom in and out of global trends and packaging details to see how the recent recession has affected our ability to create and innovate.

-           Based on a Science, Art and Soul perspective, I will show inspiring examples of how to use  the power of communication in tougher times – and teach you how to do the same.

-          I am really looking forward to this year’s Top Packaging Summit by Packbridge.

Gerald Rebitzer is Sustainability Leader at Amcor Flexibles Europe & Americas and will focus on sustainability issues in his presentation.

-          That’s right, my presentation is called ”Sustain­ability and financial cycles – connects and discon­nects” and I will talk about sustainability issues in the context of trends in down turns and in up turns. Sustainability is not dependent on financial cycles and it will not go away. Sustainability as such I think could be compared to quality issues, which are not questioned regardless of the economic situation. Sustainability has in a very short period of time gone from talk to walk and is today solidly on the agenda for all leading industries.

Alan Hayes is Senior Sustainability Analyst at IGD, the Institute of Grocery and Distri­bution.  He will give an update on the current situa­tion for global retailing.

-           That´s right. I will start by giving a strategic overview looking at how global demand is develop­ing. I expect the audience to be interested in how the change in demand will affect the packaging industry, which I will discuss.

-          - Interesting in this context is an analysis of our shifting consumption patterns, also involving the packaging industry. In addition I will comment on the present situation for the retail industry and how it is influenced by various trends. Like the impact of digi­tal and how it is responding to changing consumer demands. Not surprisingly including a few things that are of interest from a packaging point of view.

-           Finally I will say a few things on the sustainability strategies developed by the industry. What Life Cycle Analysis (LCA) study tells us about packaging and how the trade is handling those issues and the consequences for packaging?

-           Konkurrensen har aldrig varit tuffare och pressen på ständigt lägre priser finns hela tiden med I bilden. En ökande efterfrågan i kombination med minskande råvarutillgång ökar kostnaderna för leverantörerna och innovation ses som den enda rätta vägen framåt, säger Per-Stefan Gersbro.

Men hur får man ihop denna ekvation? Hur ser lösningarna som passar i den nya affärsmiljön ut där åtstramning går hand i hand med behovet av differentiering och kreativitet? Vi hoppas att Top Packaging Summit by Packbridge 2012 kommer att kunna ge svaret på det.

Read more about the conference on  www.toppackagingsummit.com.

• förpackningar
  • förpackningsindustri
  • kluster
  • malmö
  • nätverk
  • packaging mid sweden
  • packbridge
  • per-stefan gersbro
  • top packaging summit
  • kina
  • sydkorea
  • brasilien
  • indien
  • lund
  • konferens
  • oktober

Fakta om Packbridge

Packbridge är ett näringslivsdrivet kompetensnätverk som bildades i södra Sverige år 2010 med ambitionen att samla förpackningsindustrin och dess användare. Här möts akademi, industri samhälle och konsumenter genom engagerade människor, som vill göra skillnad. Visionen är att bygga en av världens ledande arenor för forskning, innovation, entreprenörskap och företagande inom området förpackningar. Packbridge närmar sig i snabb takt 200 medlemmar.

Marie Malmberg Lavsen

Presskontakt VD +46 768 543 689