Pågens frukostundersökning avslöjar svenskars frukostvanor - skidbacke i osten frukostirritation hos svenskar

Mörkt bröd med ost är svenskarnas bästa frukostmacka och helst äter vi den hemma. Det visar Pågens stora frukostundersökning där man undersökt svenskarnas vanor, beteenden och frukostfavoriter. Utifrån undersökningen står det nu också äntligen klart vad det är som får oss att tappa humöret vid frukostbordet – skidbacke i osten.

Frukost sägs vara dagens viktigaste mål och när nu hösten är här är det härligt att kura inomhus med en riktig långfrukost. Men hur ser svenskarnas frukostvanor egentligen ut? I ett försök att ta reda på det har Pågen låtit över 1500 svenskar svara på frågor om bland annat vanor, tid och favoritpålägg.

Pågens frukostundersökning visar att en majoritet av svenskarna äter bröd till frukost varje dag och den bästa frukostmackan är en riktig klassiker – smör och ost på mörkt bröd. Vi är konservativa när det kommer till våra frukostvanor, hela 80 % av svenskarna äter samma frukost varje dag och de allra flesta intar den hemma vid frukostbordet. Att äta frukost utanför hemmet blir dock allt vanligare och en femtedel uppger att de struntar i frukosten hemma för att istället äta på jobbet. Men det finns geografiska skillnader – av stockholmarna äter bara 7 % sin frukost på jobbet, medan motsvarande siffra för malmöborna är 17 %. Och undersökningen visar att det går snabbt på vardagar, i snitt ägnar vi endast 15 minuter åt dagens första mål. På helgerna tar vi det enligt undersökningen lugnare, då sitter vi nästan en halvtimme vid frukostbordet.

-    Frukosten är dagens viktigaste mål och en bra chans att samlas tillsammans innan dagen börjar på riktigt. Många har haft sina frukostfavoriter ända sen barndomen och det finns en trygghet i att äta samma goda ostmacka varje morgon, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef.

Men frukosten kan också vara en källa till dålig stämning, och i stor konkurrens med tomma mjölkpaket och brödpaket som inte stängts ordentligt står det nu klart att det är skidbacken i osten som stör oss allra mest, 43 % anser att det här är det största irritationsmomentet vid frukostbordet. Annat som kan förstöra frukostfriden är urgröpt smör, brödsmulor och tuber som är klämda på mitten. Och när det kommer till att dela bröd med någon annan kan det uppstå ytterligare ett problem – över 60 % av de tillfrågade vill hellre ha den övre än den undre delen av brödet.

Topplistan över saker som gör oss irriterade vid frukostbordet:
1.    Skidbacke i osten
2.    När mjölken är slut
3.    Brödpaket som inte stängts ordentligt
4.    Urgröpt smörpaket
5.    Smulor på bordet

Högupplösta bilder finns här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pagen_ab/image/list

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Boel Lagerwall, kommunikationschef, 040 32 39 90, boel.lagerwall@pagen.se

Pågen AB är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 2,6 miljarder SEK och har 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se

Om undersökningen:
United  Minds har genomfört en kvantitativ mätning bland svensk allmänhet i åldrarna 16-80 år. Totalt genomfördes
1 548 intervjuer under perioden 16 februari till 27 februari 2012. Datainsamlingen genomfördes via digitala enkäter distribuerade via e-post. Svaren har insamlats i riksrepresentativa kvoter med avseende på kön, ålder och regional spridning. Frågorna som ligger till grund för resultaten i detta pressmeddelande var ”Hur ofta äter du bröd under frukosten?”, ”Om du får välja, äter du helst mörkt eller ljust bröd?”, ”Om du måste välja, föredrar du den övre eller undre halvan när du äter portionsbröd?”, ”Vad av följande händer det att du irriterar dig på under frukosten?”, ”På vardagar, var äter du oftast frukost?”, ”Äter du ungefär samma frukost varje dag eller brukar du variera din frukost från dag till dag?”.