Elvine fortsätter att växa med ny nätbutik

Elvine fortsätter att växa med ny nätbutik

Det svenska modeföretaget Elvine går mot strömmen och storsatsar trots lågkonjunktur. De lanserar en ny nätbutik med hjälp mode- och e-handelsexperterna Panagora. I samband med det lanserar de även ett uppdaterat grafiskt utseende.

Elvine startades år 2000 och har sedan dess visat en stadig tillväxt som få andra modebolag kan matcha. De har ingen egen fysisk butik. De har istället valt att satsa helt på att sälja via återförsäljare och via sin egen nätbutik.

I motsats till många andra svenska och utländska modeföretag så har de fortsatt att växa genom hela finanskrisen. De har fördubblat sin omsättning sedan 2010.

- Vi har växt organiskt och det är så jag vill ha det, vi har inte bråttom. Vi vet vad vi är bra på och vi fortsätter att göra det. Elvine är framför allt starka på jackor och det ska vi fortsatt vara, säger Johan Johnsén som är en av delägarna på Elvine.

Elvine tar ytterligare ett stort steg i sin digitala utveckling i och med sin nya nätbutik. De får ytterligare geografiskt täckning och säljs nu i 18 länder.

- Näthandeln fungerar som en inkörsport för nya länder, vi kan visa för återförsäljare att våra kläder säljer på respektive marknad trots att vi inte har marknadsfört dem aktivt just där. Vi kan även visa vilka plagg som är populärast. Med nätbutiken säljer vi också plagg som kunden inte hittar hos våra återförsäljare, säger Johan Johnsén.

Det nya grafiska konceptet och implementering av designen har gjorts i nära samarbete med e-handelsexperterna Panagora.

- Elvine är raka motsatsen till många andra modeföretag, de vill inte vara exklusiva på något sätt. Elvine vill att alla ska kunna bära deras plagg, de är antitesen av de modemärken som vill att konsumenterna ska aspirera till att vara något annat än de är. Det är en avgörande anledning till att de lyckas oavsett konjunktur, säger Moon-Suck Song, VD på Panagora.

Moon-Suck Song, Panagora
moon-suck.song@panagora.se

Johan Johnsén
+46 705 188392
johan@elvine.se

Panagora är Sveriges ledande leverantör av e-handel inom mode, skönhet och retail. Tillsammans omsätter företagets kunder mer än en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker för bland andra Byredo, Nudie, Jeans, sneakersnstuff, Caliroots, Efva Attling och V Avenue Shoe Repair.

Om Elvine
Elvine är ett svenskt klädesmärke som är inspirerat av Göteborgs oraffinerade subkulturer och svenskt hanverk. Företaget är baserat i Göteborg och kläderna säljs via ca 250 återförsäljare i Sverige och via ca 1000 internationellt.

Vi är ledande e-handelsexperter och leverantör av e-handelssystem inom retail/mode. Vi har utvecklat nätbutiker sedan 2005 och förvaltar i dag över 50 olika butiker. Tillsammans omsätter våra kunder en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Våra två fokusområden är produktion av nya butiker samt förvaltning och vidareutveckling av befintliga.