One Off lanserar nätbutik

One Off lanserar nätbutik

Stockholm, 1 juni – Idag lanserar One Off, ett av Sveriges äldsta skate- och snowboardföretag, sin webbshop.

One Off drivs av paret Eva-Lena och Kjell Strandkjer, företaget är både en butikskedja och distributör för ett tjugotal skateboard- och snowboardmärken som säljs i sammanlagt 200 svenska butiker. De har lager och distributionscenter i Ängelholm och två butiker i Stockholm samt en butik i Göteborg och en i Karlstad.

De började som ett vindsurfingföretag 1979 och sedan 1990 ägnar de sig åt skateboard och snowboard.

– Idag säljs det brädor i varenda sportbutik men vi har varit med om många upp- och nedgångar för brädkulturen genom åren. Vi har funnits här hela tiden och har gått från att vara ett franchiseföretag med sju butiker till att vara en distributör med en butik. Nu har vi fyra egna butiker och webbshoppen blir först ut i en nysatsning med ännu fler butiker. Nästa öppnas i Helsingborg 2012, säger Eva-Lena Strandkjer, One Off.

One Off har team med professionella snow- och skateboardåkare samt det egna skateboardmärket New Soul, som drivs av de internationellt kända skateboardåkarna Albert Nyberg och Jean-Marc Soulet. Den nya webbshoppen innehåller videomaterial från åkarna, både på en ny blogg och på den egna webb-tv-kanal 1TV.

Företaget har sin egen skateboardpark på lagret som används frekvent av både besökare och anställda. Nästan alla som jobbar på företaget håller på med någon typ av brädsport och det är passionen för denna som är det viktigaste på One Off.

– Vi är en butik som drivs av och för dem som älskar det här, och det speglas i nätbutiken. Det handlar inte om att kränga en massa brädor utan om att prata med våra kunder och om att göra det lättare för dem att välja rätt produkter. Vi har en brädguide som gör det enklare att välja den bräda om passar dig och vi finns alltid här för att ge råd. Det handlar inte bara om volym utan om att sälja rätt produkter.

E-handelsföretaget Panagora har utvecklat e-handel åt ett flertal kända varumärken inom mode och livsstil, och de menar att One Off skiljer sig från många andra.

– Att driva butiker och distributionsföretag är ett sätt för de här personerna att få hålla på med det de älskar, affärerna är inte det viktigaste. Det är också det som gör att skatare och snowboardåkare dras till dem och att One Off har blivit en viktig del av den svenska skatescenen. Samtidigt är många skateboardåkare väldigt materialistiska, de spenderar halva sin tid på att köpa kläder och brädor och andra halvan på att slita ut dem så jag är övertygad om att onlinebutiken kommer att ha en rejäl omsättning, säger Moon-Suck Song, VD Panagora.

Moon Suck-Song, vd Panagora

E-post: moon-suck.song@panagora.se

Eva-Lena Strandkjer, One Off
Tel: +46 (0)431 417 990
E-post: evalena@oneoff.com

Panagora är Sveriges ledande leverantör av e-handel inom mode och retail. Företaget har över 50 kunder som tillsammans omsätter över en halv miljard kronor årligen genom sin nätförsäljning. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker till bland andra J.LindebergJean Charles de Castelbajac, Nudie JeanssneakersnstuffCaliroots och Fifth Avenue Shoe Repair.

Om One Off
One Off är den butikskedja inom Skateboard och Snowboard som funnits längst i Sverige. Rötterna går djupt i brädsportskulturen och det var de som på 90-talet introducerade varumärken som bland annat Emerica och Zero på den svenska marknaden. I mer än 20 år har de genom egna event och teamåkare engagerat sig i den svenska brädscenen och de fortsätter att supporta nya talanger och att utveckla marknaden för ännu roligare brädåkning.