Panagora och PayPal anordnar en gemensam fest för mode- och e-handelsbranschen på Berns 19 maj

Stockholm 17 Maj 2010 – PayPal och Panagora startar en gemensam fest för mode- och e-handelsbranschen.

Försäljningen av kläder och accessoarer på webben fortsätter att öka i rask takt. Enligt Handelns Utredningsinstitut steg e-handelsförsäljningen i Sverige med 12,8 procent under första kvartalet 2010 jämfört med samma period 2009. Mode utgör en stor del av ökningen. Detta har uppmärksammats av modebranschen, e-handelsbranschen, investerare och många därtill. Nu skapar Panagora och PayPal ett gemensamt forum där de som arbetar inom mode och e-handel kan träffas. Alla – från designers och e-handelsansvariga, till IT-ingenjörer och investerare – är bjudna. Festen går av stapeln den 19 maj klockan 18-22 på Berns Salonger i Stockholm.

– Tillsammans med PayPal har vi skapat ett forum där alla, vare sig de representerar mode, teknik eller kapital, kan umgås. Det är sällan människor från de här branscherna får chans att träffas på samma tillställningar annars, säger Moon-Suck Song, vd på Panagora, som skapat e-handelslösningar åt svenska modemärken som Nudie, Gant Home och J.Lindeberg.

PayPal öppnade sitt Sverigekontor i december 2009 och ser den här satsningen som ännu ett viktigt steg för att öka sin närvaro på den svenska marknaden.

– PayPal används sedan länge av svenskar, särskilt för internationell handel och vi har funnits på plats i Sverige i cirka ett halvår. Vi ser det här evenemanget som ett kul tillfälle där vi får möjlighet att på ett avslappnat sätt ta pulsen på e-handelsfolket. Sverige ligger långt fram både inom mode och e-handel. I och med att mode är ett stort och snabbt växande område inom e-handel så det kändes naturligt att satsa på den här festen tillsammans med Panagora, säger Catrine Andersson, marknadschef på PayPal Sverige.

Moon-Suck Song:

– Ett sånt här forum behövs, men den kanske främsta anledningen till att vi gör det här är att vi i branschen får träffas och ha kul, utan föreläsningar, presentationer eller annat. Jag tror att det är då man kan hitta varandra på riktigt. Det är extra roligt att få göra det här med PayPal, som är en väldigt stark internationell aktör och som kommer att bli allt större i Sverige framöver nu när de fått upp ögonen för den här marknaden. Jag hoppas och tror detta kommer att växa år för år och bli en viktig mötesplats för alla som är engagerade i mode på webben.

Catrine Andersson avslutar:

– Nu satsar PayPal på den nordiska marknaden och det är viktigt för oss med lokala partnerskap, så som det vi har med Panagora, för att nå ut till de stora lokala varumärkena.

För ytterligare information:
ppp@panagora.se

För intervjuer med arrangörer och festdeltagare kontakta:
Jonas Eklund
jonas@cloudberry.se

Panagora
är Sveriges ledande e-handelsexpert och leverantör av e-handelssystem inom segmentet retail/mode. Företagets över 50 kunder omsätter tillsammans över en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker till bland andra J.Lindeberg, Nudie Jeans, Gant, sneakersnstuff, Caliroots och Fifth Avenue Shoe Repair.

Om PayPal
PayPal är det säkrare och enklare sättet att betala eller ta emot betalningar online. Tjänsten innebär att användaren kan utföra betalningar utan att uppge sina konto- eller kreditkortsuppgifter. Konsumenten har möjlighet att välja betalningssätt; det kan antingen ske via ett saldo som kan laddas upp på ett personligt PayPal-konto eller via kreditkort, hela tiden i skydd av PayPal-kontot. Med 81 miljoner aktiva konton världen över, på 190 marknader och i 24 valutor, möjliggör PayPal global e-handel. PayPal är ett företag inom eBay-koncernen och består av tre ledande onlinetjänster för betalning: PayPals globala betalningsservice (the PayPal global payment service), Payflow Gateway och Bill Me Later. Företagets öppna betalningsplattform, PayPal X, möjliggör för utvecklare att bygga innovativa betalprogram på olika plattformar och enheter. För mer information se http://www.paypal.se.