Experter på prepress och tryckformar ansluter till Paper Province

Med över 80 års erfarenhet av tryck är Miller Graphics Group idag ett av Europas främsta företag inom prepress, tillverkning av tryckformar och försäljning av tillbehör till den grafiska industrin.
– Vi är ett av Europas största prepressföretag, berättar Mikael Eriksson, vd i Sunne.

Hos Miller Graphics i Sunne arbetar närmare 60 personer med prepresstjänster.
– Oavsett tryckmetod; offset, digital, djuptryck eller flexo kan vi hjälpa kunderna, säger Håkan Nilsson, Sales manager.
– Våra anställda är vår största tillgång, den kunskap som vi får från att verka på så många marknader gör att vi har samlat på oss en mycket hög kompetensbank; det finns alltid någon som vet. De maskiner vi har här kan nästan vem som helst köpa men inte personalen och deras kunskap, säger Mikael Eriksson, vd.

Kunderna består i huvudsak av företag på i Sverige, Norge och Danmark. Slutprodukterna, som till stor del utgörs av livsmedelsförpackningar, finns i så gott som alla livsmedelsaffärer i landet. Miller Graphics i Sunne säljer dock även tillbehör till tryckprocessen som rengöringsvätskor och raklar med mer till företag lite var stans i världen.

Samarbete över geografiska gränser
Miller Graphics i Sunne startades redan 1932 av Gösta Miller och verksamheten bestod då av stämpeltillverkning. Idag utgörs Miller Graphics Group av 16 enheter utspridda över elva länder; Sverige, Finland, Lettland, Storbritannien, Irland, Frankrike, Belgien, Holland, Polen, Marocko och Algeriet. De olika enheterna inom gruppen har en mycket tät samverkan och har gemensamt utvecklat Millnet, ett kundorienterat produktions- och affärssystem som är unikt. Det ger kontroll och spårbarhet avseende allt som hänt i ett uppdrag. Genom kundportalen kan kunden själva lägga order, följa den, göra ändringar, se hur jobbet kommer att se ut och sen godkänna det online dygnet runt.

Man arbetar även mycket med utvecklingsprojekt tillsammans med kunder.
– Här hos oss i Sunne har vi tre personer som är involverade i utvecklingsprojekten och inom hela Miller Graphics Group har vi cirka 30 personer, berättar Mikael Eriksson.
Miller Graphics erbjuder även utbildning inom tryck. Utbildningarna kan hållas på plats i Sunne eller ute hos kunden och anpassas efter efterfrågan och behov.

Ahlmarkskoncernen, som sedan 1984 är ägare av företaget, har även verksamhet inom sjöfart, handel och industri, omsätter cirka 350 miljoner euro och har närmare 1 500 anställda. Miller Graphics Group står för ca 50 miljoner euro av dessa och har 450 anställda.

Miller Graphics Flexoforum 2016
Miller Graphics arrangerar vartannat år ett seminarium, Flexo Forum. Sommaren 2016 hålls seminariet i Sunne mellan den 30 augusti till 1 september. Under dagarna bjuds det på intressanta föredrag och vinnaren till tävlingen Miller Impression Award får ta emot pris. Dessutom bjuder Miller Graphics in till öppet hus också blir det middag och mingel. 2014 deltog närmare 200 personer varav en del är utländska gäster.

För mer information kontakta Mikael Eriksson, Miller Graphics Group, 0704-655 600, mikael.eriksson@millergraphics.com

Paper Province är ett företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi i Värmland, Dalsland och Närke med ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara. Externa mätningar visar att klustrets arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.