Mats Williams till Handelshögskolan i Stockholm

Efter elva år slutar Mats Williams som vd på The Paper Province. Inom kort börjar han arbeta på Center for Strategy and Competetiveness (CSC) vid Handelshögskolan i Stockholm. Han kommer även att starta ett eget företag inriktat på klusterutveckling. Mats finns dock kvar på The Paper Province tills dess att en ny vd är på plats.

- Vi skall vara stolta över att ha fostrat en klusterledare i världsklass. Det är bara att gratulera Handelshögskolan i Stockholm och de uppdragsgivare som i framtiden kommer att få ta del av Mats kunskaper, erfarenheter och färdigheter, säger Per Bjurbom, ordförande i The Paper Province.

- En jättespännande rekrytering för oss. Under Mats Williams ledning har The Paper Province utvecklats till ett kluster i världsklass. Han blir ett ovärderligt tillskott, säger Örjan Sölvell, director för CSC.

Mats Williams har arbetat som vd på The Paper Province sedan år 2000.

- Det har varit en fantastisk resa. Jag är oerhört stolt över det som jag fått uträtta tillsammans med kollegor, medlemsföretag och olika samarbetspartners. Vi har visat att det går att utveckla en mogen bransch och att samverkan leder till utveckling och resultat, säger Mats Williams.

CSC vid Handelshögskolan i Stockholm arbetar med forskning kring strategier och konkurrenskraft kopplat till kluster och nätverk. CSC deltar i en rad internationella nätverk och samordnar bland annat European Cluster Observatory och Europe Innovas kartläggning av klusterprojekt på uppdrag av Europeiska kommissionen. Arbetet leds av professor Örjan Sölvell, en av Europas ledande klusterforskare.

- Jag kommer till en spännande miljö med världen som arbetsfält. Där kommer jag att fungera som en länk mellan centret och omvärlden. Samtidigt får jag möjlighet att starta ett eget företag med inriktning på klusterutveckling, säger Mats Williams, som kommer att bo kvar i Värmland.

Arbetet med att hitta en ny vd för The Paper Province påbörjas inom kort.

- Mats lämnar över en väl fungerande verksamhet med stabil ekonomi. Nu söker vi en person som kan utveckla The Paper Province ytterligare, så att vi befäster och utvecklar vår position som ett kluster i världsklass, säger Per Bjurbom.

För mer information:
Per Bjurbom, ordförande, The Paper Province, tfn: 070-606 43 63
Mats Williams, vd, The Paper Province, tfn: 070-627 49 42

• the paper province
  • pappers- och massateknologi
  • pappers- och massaindustri
  • mats williams

The Paper Province är ett ledande kluster för samverkan inom pappers- och massaindustrin i Värmland med omnejd. Ingen annanstans finns så mycket kompetens samlad inom pappers- och massaindustrin som här. The Paper Province består idag av ett 90-tal medlemsföretag och rankas idag som ett kluster i världsklass.www.paperprovince.com