NY PROJEKTLEDARE LÄGGER FOKUS PÅ FÖRPACKNINGSINDUSTRIN

Paper Province har fått en ny projektledare – Peter Edberg. Han kommer bland annat leda Klimatsmart Innovation, ett treårigt projekt som beviljats 12,4 miljoner kronor för att säkerställa en hållbar och långsiktig regional plattform för innovation och utveckling inom skogsbaserade värdekedjor. Peter kommer också att arbeta som innovationsrådgivare och ha ett speciellt fokus mot förpackningsområdet.

Peter Edberg utbildade sig under tre år på Brobygrafiska till projektledare och marknadsförare. Efter studierna bar det av till Göteborg där han fick sitt första jobb som projektledare på ett it-företag. Men efter ett år lades verksamheten ner. Peter började då på Göteborgs-Posten, där han arbetade på GP.se med försäljning och affärsutveckling. Men förhoppningen om att finna drömjobbet levde kvar. Siktet var inställt mot ett arbete som projektledare på en reklambyrå.
– Men det var svårt att få. De flesta som hade de tjänsterna var över 40 år och flera var även delägare i företagen. Själv var jag 26 år, så jag var ett oprövat kort, berättar Peter.

Glädjande nog, var inte drömmen långt bort. 2001 fick han jobbet han längtat efter – projektledare på Tre Art Reklambyrå i Göteborg. Där ansvarade han för en arbetsgrupp, halva företagets omsättning och kunder.
– Det var en kreativ miljö och man fick en inblick i många olika branscher. En dag kunde man sälja en hjullastare och nästa dag chips. Jag gillade att man fick skapa riktiga värden, man arbetade mot riktig affärsnytta.

”En underbar resa”
2004 avslutade Peter tjänsten på reklambyrån och det blev ett händelserikt år.
– Då gjorde jag två saker jag bara kommer göra en gång i livet – jag åkte vasaloppet och gifte mig. Jag kände mig också så pass ”wild and crazy” att det blev en flytt söder ut till Halland, säger Peter.
Han påbörjade då en anställning i Halmstad på Comfort Audio, ett företag som arbetar med hörselprodukter. Även denna gång blev det i rollen som projektledare på en marknadsavdelning.

När Peter kom in i bilden var det fortfarande ett relativt litet start-up-företag. Möjligheterna var stora och utvecklingen pekade uppåt.
– Jag fick vara med på en underbar resa i ett litet företag som så småningom blev världsledande på hörhjälpmedel. Där arbetade jag med marknadsförening, projektledning och slutligen som global produktchef. Mitt ansvar var att se till så att våra produktlanseringar blev så effektiva som möjligt. Med dotterbolag och återförsäljare över hela världen har det varit mycket lärorikt. Att sen få hjälpa personer med hörselskada har känts riktigt bra.
Under de elva år Peter arbetade på Comfort Audio växte företaget från 15 till 110 personer.

Klimatsmart innovation
Med åren blev längtan efter att flytta tillbaka till Värmland allt större hos Peter och hans fru. De började lite smått se sig om efter jobb i hemtrakterna. Så i september i fjol gick flyttlasset till Hammarö. Några månader senare blev det även klart att jobbet som projektledare på Paper Province var hans.
– Jag har alltid varit imponerad av skogsbaserad industri och vad innovation och utveckling kan göra för att skapa ett bättre och mer långsiktigt samhälle som vi alla kan få mer nytta av. Jag fick jobba med hörselskadade i elva år, det var fantastiskt, och nu får jag jobba med miljö och hållbarhet, det känns kul!

Som projektledare i Klimatsmart innovation kommer fokus främst att ligga på förpackningsindustrin och främjandet av innovationer och hållbar utveckling.
– Mitt övergripande mål är att underlätta för skogsbaserad industri i regionen. Det gör man på lite olika sätt, bland annat genom att främja innovationer. Vårt arbete är att söka svar på frågan vad vi ska använda skogen till i framtiden, förklarar Peter.
I detta ingår förpackningsindustrin vilket Paper Province, i och med sammanslagningen och övertagandet av medlemmar från Packaging Arena, nu breddat verksamheten med. Arbetet befinner sig i startgroparna. Peter har därmed i uppgift att se över hur våra nya medlemmars intressen på bästa sätt ska beaktas och ta fram en plan för arbetet mot förpackningsbranschen.

Paper Province är ett företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi i Värmland, Dalsland och Närke med ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara. Externa mätningar visar att klustrets arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.