Ny union mellan Sverige, Norge och Finland undertecknas i Karlstad

För 109 år sedan upplöstes unionen mellan Sverige och Norge i Frimurarlogen vid Stora Torget i Karlstad. Nu på torsdag den 20 februari undertecknas ett nytt unionsavtal mellan Sverige och Norge i samma lokal, denna union får dessutom förstärkning av Finland.

Det är värmländska massa- och pappersindustriklustret, The Paper Province som tecknar ett samarbetsavtal med norska klustret Tretorget AS och finska bioekonomiklustrets representant JAMK University of Applied Sciences om att gemensamt verka för att öka antalet innovationer inom skogsindustrins små och medelstora företag.

Gemensamma utvecklingsprojekt

De tre klustren representerar olika delar av skogens värdekedja, där The Paper Province har världsledande kompetens inom massa- och papperstillverkning, Tretorget inom mekanisk träbearbetning och JAMK inom bioenergi. Klustren har enats om att skapa en gemensam plattform för informationsutbyte, där de ska dela med sig av information om forsknings- och innovationsprojekt, lediga tjänster och examensarbeten. Klustren ska också driva gemensamma utvecklingsprojekt.

– Det ska bli oerhört spännande att se hur våra tre kluster kan korsbefrukta varandra. En förhoppning är att vi ska få till internationella utvecklingsprojekt mellan våra medlemsföretag och företagen i de andra klustren, menar Maria Hollander, vd på The Paper Province.

Samarbetet drivs med medel från Tillväxtverket, Innovation Norway och Ministry of Employment and the Economy Finland, och projektet heter MISICS (More Innovation from SME with Inter-Cluster Strategy).

Media inbjuds att medverka när samarbetsavtalet skrivs under på Frimurarlogen i Karlstad, torsdag den 20 februari klockan 11.

Fakta

Tretorget AS har sin huvudsakliga verksamhet i de norska fylkena Oppland och Hedmark. Klusterorganisationen bildades 2001 och ägs av ett antal större norska företag inom den skogliga värdekedjan, och verkar för att effektivisera innovationsprocesser inom trämekanisk skogsindustri.

JAMK University of Applied Sciences utvecklar, utbildar och forskar inom nya marknader som baseras på förnyelsebara råvaror. Klustret investerar särskilt i utvecklingen av små- och medelstora företag och för att generera innovativa arbetsmodeller och tjänster. JAMK är beläget i Jyväskylä.

The Paper Province är ett företagskluster inom massa- och pappersindustrin i Värmland, norra Dalsland och Örebro län. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett 90-tal medlemsföretag, som genom samverkan utvecklar och förbättrar medlemsföretagens och hela regionens konkurrenskraft.

Tretorget AS: Ola Rostad, +47 911 53636, ola@tretorget.no

JAMK University of Applied Sciences: Hannariina Honkanen, +358 50 4325820, hannariina.honkanen@jamk.fi

The Paper Province: Maria Hollander, +46 70 6211172, m.hollander@paperprovince.com

• jamk