​PACKAGING ARENA OCH PAPER PROVINCE GÅR SAMMAN

Packaging Arenas medlemmar har sagt sitt. Under föreningens stämma idag röstade de ja till att föreningen går samman med bioekonomiklustret Paper Province. Ett glädjande besked för båda föreningarna som nu kan knyta samman hela värdekedjan kring förpackningar.

Det var för några veckor sedan som föreningarna aviserade att de ville gå samman och bygga en starkare plattform tillsammans. Paper Province var en av initiativtagarna till Packaging Arena när föreningen startades för nästan exakt tio år sedan. Nu blir de en och samma förening, vilket Maria Hollander, vd på Paper Province är mycket positiv till.

– Det här är oerhört positivt för våra medlemsföretag, eftersom vi knyter fler kompetenser och kontakter till klustret. Packaging Arenas kunskaper inom förpackningsutveckling är värdefulla för vår satsning på en regional skoglig bioekonomi. Dessutom är detta ytterligare ett bevis på att vi i Värmland är duktiga på att skapa samarbeten och synergier, säger Maria Hollander, vd Paper Province.

Exakt hur sammangåendet ska genomföras rent praktiskt återstår att utforma, men eftersom båda föreningarna har kompletterande kompetenser, hjärtefrågor och nätverk, så är Sandra Eriksson, vd på Packaging Arena bara positiv.

– Det här är en fin möjlighet att knyta samman hela värdekedjan från tidig forskning och viktiga teknikområden, till kund- och användarperspektiv, vilket ger oss större möjligheter än någonsin att utveckla förpackningsindustrin och den regionala bioekonomin, menar Sandra Eriksson.

FAKTA PACKAGING ARENA

Packaging Arena är en arena för förpackning och innovation. Vi utvecklar förpackningsbranschen och hjälper företag med förpackningsutveckling. Vi är en länk mellan det tekniska, det kreativa och det kommersiella och med användarens och marknadens behov i centrum hjälper vi våra partners och kunder att bli starkare och mer konkurrenskraftiga. Vi gör det genom att erbjuda projekt, tjänster och ett brett nätverk som skapar ny kunskap, innovation och affärer.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

Maria Hollander, vd Paper Province

070-621 11 72, m.hollander@paperprovince.com

Sandra Eriksson, vd Packaging Arena

073-802 79 04, sandra.eriksson@packagingarena.com

• bioekonomi

Paper Province är ett företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi i Värmland, Dalsland och Närke med ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara. Externa mätningar visar att klustrets arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.