PACKAGING ARENA OCH PAPER PROVINCE VILL GÅ SAMMAN

Föreningarna Packaging Arena och Paper Province har kompletterande kompetenser, hjärtefrågor och nätverk. Tillsammans vill föreningarna skapa en ännu starkare plattform för framtiden genom att verka som en och samma organisation. Föreningarnas styrelser föreslår därför att Packaging Arena går in i Paper Province. Ett förslag som först måste godkännas av Packaging Arenas egna medlemmar.

Paper Province var en av initiativtagarna till Packaging Arena när föreningen startades för nästan exakt tio år sedan. Snart kan de bli en och samma förening, något Paper Province vd Maria Hollanders är mycket positiv till.

– Ett samgående skulle ge ett välkommet tillskott av kompetens och kontakter. Packaging Arena har stor erfarenhet av användardriven utveckling och tjänsteinnovation, och deras kunskaper inom förpackningsutveckling har en given plats i vår satsning på en regional skoglig bioekonomi, menar Maria Hollander.

23 juni har Packaging Arena föreningsstämma och då ska medlemmarna rösta i frågan. Ett ja betyder att det inte finns något som hindrar att Packaging Arena går ihop med Paper Province.

Sandra Eriksson, vd på Packaging Arena, ser stora möjligheter med ett samgående.

– Det skulle knyta ihop hela värdekedjan från tidig forskning och viktiga teknikområden, till kund och användarperspektiv och det ger oss ännu större möjligheter att utveckla förpackningsindustrin och den regionala bioekonomin. Ekonomiskt får vi också en stabil plattform att stå på eftersom Paper Province har en långsiktig finansiering genom bland annat Vinnova, något vi saknat.

FAKTA PACKAGING ARENA

Packaging Arena är en arena för förpackning och innovation. Vi utvecklar förpackningsbranschen och hjälper företag med förpackningsutveckling. Vi är en länk mellan det tekniska, det kreativa och det kommersiella och med användarens och marknadens behov i centrum hjälper vi våra partners och kunder att bli starkare och mer konkurrenskraftiga. Vi gör det genom att erbjuda projekt, tjänster och ett brett nätverk som skapar ny kunskap, innovation och affärer.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

Maria Hollander, vd Paper Province
070-621 11 72, m.hollander@paperprovince.com

Sandra Eriksson, vd Packaging Arena
073-802 79 04, sandra.eriksson@packagingarena.com

• förpackningar

Paper Province är ett företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi i Värmland, Dalsland och Närke med ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara. Externa mätningar visar att klustrets arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.