​Paper Province gott exempel på europeisk klusterkonferens i Köpenhamn.

17-18 september träffas företrädare för drygt än 150 näringslivskluster från ett 30-tal länder i Köpenhamn för att utbyta erfarenheter under den årliga BSR STARS Cluster-to-Cluster Conference and Matchmaking. Under konferensen kommer Paper Province att lyftas fram som exempel på ett lyckat internationellt klustersamarbete.

Paper Province driver tillsammans med Norska Tretorget, Finska JAMK och danska INBIOM ett projekt som heter ABEIS (Accelerating Bio-Economy Innovation for SME), med målet att genom gränsöverskidande klustersamarbete stärka små och medelstora företag. Projektet ska medverka till att öppna nya marknadsmöjligheter och på så sätt ge de små och medelstora företagen tillgång till större marknader.

Nu får projektet uppmärksamhet i samband med den Europeiska klusterkonferensen som pågår i Köpenhamn 17-18 september. Magnus Persson, som projektleder Paper Province deltagande i ABEIS, kommer sitta i strålkastarljuset tillsammans med representanter från de andra klustren och dela med sig av sina erfarenheter.

• abeis

Paper Province är ett företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi i Värmland, Dalsland och Närke med ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara. Externa mätningar visar att klustrets arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.