Värmländska kluster startar automationsnätverk

Bildtext: Jonas Uller, automationschef på BillerudKorsnäs Gruvöns bruk, är positiv till ett Automationsnätverk och var en av de som räckte upp handen för att ingå i styrgruppen.

Torsdag den 16 oktober möttes ett 40-tal representanter från regionala industrier, teknikföretag och Karlstads universitet på Karlstad Innovation Park för att starta ett automationsnätverk.
– Automation är med på Kairos Future’s lista över de tio viktigaste trenderna just nu, och den automationsteknologi som växer fram kommer spela en stor roll i utvecklingen av all tillverkning, inledde Maria Hollander, vd på Paper Province.

Syftet med automationsnätverket är att para ihop kompetenser som normalt inte träffar varandra, för att de tillsammans ska kunna identifiera och diskutera gemensamma behov och utmaningar. Därför ska nätverket bestå av forskare såväl som företrädare för både industrier och leverantörer av automationslösningar. Bakom nätverket står företagsklustren Paper Province, Stål & Verkstad och Compare.

En bättre produktion

Industrin är beroende av allt bättre automationslösningar för att kunna öka sin effektivitet och lönsamhet. Med hjälp av automation kopplas IT-system samman med elektronik och mekanik för att öka noggrannheten, effektivisera och förbättra exempelvis repetitiva tillverkningsprocesser. Det handlar om komplexa system av sensorer, datanätverk och tillverkningsmaskiner som styrs automatiskt av programvaror. Enligt Leo de Vin, professor i tillverkningsteknik vid Karlstads universitet, som talade under mötet, är automation ett sätt att skapa en bättre produktion, där farliga och tråkiga moment kan utföras av maskiner istället för människor. De Vin passade också på att berätta att Karlstads universitet genom sitt Material och Konstruktionscentrum kan hjälpa näringslivet med allt från hållfasthetsberäkningar och materialundersökning till värmebehandling och slitagemätning.

Fokus på samverkan och konkreta projekt

Under mötet berättade Mikael Klintberg, processledare på automationsklustret Automation Region i Mälardalen att nyckelfaktorerna för att skapa ett framgångsrikt nätverk är att det ska drivas av näringslivet, med fokus på samverkan och konkreta projekt, samt att man måste ha regelbundna aktiviteter.
Efter Klintbergs inrådan bildades en styrgrupp med representanter från industrin, IT- och teknikföretag och Karlstads universitet som nu ska ta nästa steg i nätverksbildningen, genom att sätta en agenda för nätverkets fortsatta verksamhet.

Fokusområden

Några tankar om konkreta fokusområden som nämndes under mötet var exempelvis hur man ska få fler leverantörer av automationslösningar att etablera sig i regionen, samt hur  kompetensförsörjning ska tillgodoses i framtiden.
– Teknikundervisningen i skolan måste bli bättre. Om vi vill att dagens unga ska bli intresserade av teknik så är det upp till oss att väcka deras intresse. Kanske kan det vara en fråga som automationsnätverket kan arbeta med. Vi behöver också jobba med kompetensutvecklingen för de som är aktiva i yrket nu, sade Jan-Erik Odhe, vd på Stål & Verkstad.

Värdefull input

– Jag hoppas det här nätverket ska ge mig möjlighet att diskutera de frågeställningar som jag brottas med dagligen. För mig är det en möjlighet att få värdefull input från andra branscher.

• automation
  • automationsnätverk
  • stål & verkstad
  • compare
  • billerudkorsnäs gruvöns bruk
  • karlstads universitet

Paper Province är ett skogsindustriellt företagskluster i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb. Paper Province har ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara.