Papyrus vinner upphandling av PVC-fria undersökningshandskar för hela Västra Götalandsregionen

Västra Götalandsregionen har tecknat ett ramavtal med Papyrus Sverige AB om
PVC-fria undersökningshandskar för medicinskt bruk. Avtalet innebär att Papyrus förser samtliga sjukhus och vårdcentraler i regionen med drygt 30 miljoner PVC-fria handskar per år. Upphandlingen löper över 3 år.

Varje dag används 85 000 undersökningshandskar inom Västra Götalandsregionens sjukhus och vårdcentraler. Regionen satsar intensivt på miljöanpassad upphandling och är först i Sverige med att aktivt välja bort undersökningshandskar av PVC. Handskarna från Papyrus är tillverkade i nitril och är både säkra, användarvänliga och skonsamma mot miljön.

- Papyrus erbjudande stämde väl överens med våra önskemål och de möter också de hårda miljökrav som vi ställer på våra leverantörer, säger Nanny Rander, ansvarig inköpare hos Västra Götalandsregionens inköpsorganisation, Område Inköp inom Regionservice.

Västra Götalandsregionen har valt att upphandla en nitrilhandske av hög kvalitet och funktionalitet som går att använda i flera olika sammanhang. Det förenklar urvalsprocessen för sjukvårdspersonalen, som kan välja en handske till olika användningsområden. Dessutom innebär det att regionens totalkostnad för handsksortimentet minskar samtidigt som inköpsprocessen förenklas.

- Vi är självklart glada över att Västra Götalandsregionen har fattat ett sådant här miljösmart inköpsbeslut. Vi delar deras medvetenhet om miljöfrågor och arbetar själva aktivt med miljön på en rad olika sätt - från att trimma våra varuflöden till att prioritera miljöcertifierade tillverkare och produkter i vårt sortiment, säger Christer Pellbrink, affärsområdeschef för offentlig sektor på Papyrus Sverige AB.

För mer information, kontakta:
Nanny Rander, projektledare, Västra Götalandsregionens inköpsorganisation,
Område Inköp inom Regionservice
Tel 031-70 16 47, mobil 0708-23 51 62, e-post nanne.rander@vgregion.se

Christer Pellbrink, affärsområdeschef för offentlig sektor, Papyrus Sverige
Tel 01046-728 28, mobil 0705-28 90 62, e-post christer.pellbrink@papyrus.com

För övergripande information om Papyrus, kontakta Gussi Emri, VD, Papyrus Sverige
Tel: 0705-48 06 87, e-post gussi.emri@papyrus.com

• Hälso-, sjukvård