Dag 3 av längd-VM med de svenska sprintmedaljörerna i spåren

Ett svenskt guld och ett silver hittills under längdskidornas IPC VM i Sollefteå och idag ger sig de båda sprintmedaljörerna Zebastian Modin och Helene Ripa på nytt ger sig ut i spåren – som idag är väldigt tekniskt krävande.

Blötföre väntar åkarna i dagens IPC längdskidåknings-VM i Sollefteå, det kan i högsta grad komma att påverka vem som segrar rapporterar den svenska förbundskaptenen direkt från vallaboden:

– Det ska bli spännande att se hur långt det räcker i detta blötföre. För det är ett riktigt vårspår idag, lite pölar runt banan och då blir det väldigt tekniskt utmanande, så den som står på pallen idag har inte bara haft tur – detta kommer att bli en utmaning för alla, säger förbundskapten Fredrik Uusitalo

Även om han bedömer att de största svenska medaljchanserna fanns i måndagens sprint – ett guld och ett silver – samt under nästa veckas två tävlingsdagar, så är Uusitao hoppfull även inför dagens distans.

– Zebastian Modin har varit här och nött tekniken och blivit ett år äldre. Dessutom så har Helene Ripa en ny protes som hon verkar trivas väldigt bra med, sen ska det sägas att fritt inte är bästa grenen, men det blir intressant att se hur det går.

IPC sänder alla tävlingar från 2013 IPC Nordic Skiing World Championships, som pågår den 25 februari till den 5 mars i Sollefteå, Sverige. Tävlingarna följer du via IPCs YouTube-kanal, www.YouTube.com/ParalympicSportTV  och sändningsstart är kl 10:00 alla tävlingsdagar.

26 februari
Cross-country long